Мост - Индекс
Мост - Претплата
Андерс Сварстад: Сигрид Ундстед, 1910. [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Број 171 (82 - нова серија)

Година XXIX фебруар/вељача 2004.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Претходна · Садржај · Наредна

Нусрет Омерика
Страх као узрок неприлагођености свијету

Диана Буразер, „Друга кућа“, Трибина Јутро поезије, Загреб, 2003.

Недавно је у Књижници „Јутро поезије“ објављена збирка пјесама „Друга кућа“ Диане Буразер као најбољи рукопис на традиционалној годишњој награди „Јосип Север“, за 2002. год., проглашен од стране жирија, на чијем челу је био пјесник и боем Саша Мершињак. Иначе, „Јутро поезије“ је регистрирано као удруга 1998. и има двије пјесничке награде: већ споменуту „Јосип Север“ за реномиране пјеснике коју је добила пјесникиња Диана Буразер и награда „Ружица Орешковић“ за још неафирмисане пјеснике. У њој се уз најстрожије естетске критерије објављује оно што је најбоље посљедњих година у хрватској поезији. Награду „Јосип Север“ су између осталих до сада добили Лидија Бајук и Звонимир Мркоњић.

Говорити о књизи поезије „Друга кућа“ Диане Буразер је уистину садржајно, мотивски и тематски тешко. Прво – зато што су прије мене о овој књизи свој суд изрекли Тонко Маројевић, Теа Бенчић, Муниб Делалић, Бошко Просењак, Звонимир Мркоњић, Сеад Беповић и Иван Божичевић, па је разумљиво да постоји страх од поновљеног исказа; друго – Дианина поезија балансира окружена страхом између књижевности и живота, те проблемом несигурности као „модусом вивенди“ понуђеног нам стиха, и треће – ријеч је за пјесникињу кушња, искушење, али и лијек за неухватљиви и полудјели свијет у коме је „зрцало господар свјетла“.

Алица Јакировић: Демирли пенџер

Алица Јакировић: Демирли пенџер

Да бисмо у потпуности правилно перципирали збирку понекад нам помажу готово сухи подаци о ауторову животу, откривајући везе између пригушених осјећаја и тежње за сигурношћу у кући, па макар она била и друга. А Диани је изгледа васељенски усуд да увијек буде у другој кући, а никад у првој која је истински прави дом што одређује човјека и његово биће. Рођена у Загребу, школовала се у Славонији, Љубушком и Загребу, радила у Мостару и низ година била на челу Књижевне омладине када је и добила највеће књижевне награде: Шимићева 1972., Слово Горчина 1974., Гораново прољеће итд, она се бојажљиво, несигурно, отуђена, а понекад и мисаоно распета, враћа својој другој кући, па макар она била и имагинарна, затворена у цикличном кругу метафизичког исказа. Кућа је та која нас чека и када нас сви напусте, када све друго закаже, када нас окупира страх и туга, док ништавило и неизвјесност постављају упитност и смисао постојања лирског субјекта:

Узимам ковчег / и све што ми припада /
Сувенире са само мени знаним симболима,
Жуте згужване подсјетнике / упуте ...
Распоређујем правилно тежину
Како бих могла дуго путовати
(У предворју)

Можда се ово егзистенцијално тражење и пукотина вјечите скитње понајбоље огледа у пјесми Филингранска повијест:

Наша љубав почела је једне јесени
Умјесто у дјечију постељу
Спустили су ме у путни ковчег.
. . .
Тим смо ковчегом / послије /
Преносили славонске шуме на сунчани оток. /

Вјечита човјекова потреба да именује и одреди битак кућом увјетована је непресталним путовањем и тежњом лирског субјекта за именовањем оног чега нема и проналаском праве ријечи која је сан сваког пјесника, па је зато сваки повратак кући само припрема за нови одлазак. И тако укруг. Маске „сигурних“ градитеља „сусреће блага киша и наша туга“ јер је сан о љепоти одавно срушен, али пјесникиња не патетизира због тога, напротив, у стиховима се добрано контролишу емоције и недосањана љепота куће које „нема“.

Мада су све Дианине пјесме настале у љубави и из љубави, за збирку бисмо, ипак, могли рећи да није класична љубавна збирка, нити има таквих претензија, иако, како је примјетила Теа Бенчић Римај говори о остацима љубави. То се најбоље види у пјесми „Све ове године“:

Моја безувјетна љубав / све ове године /
Сада је твој прецизан алат / којим непогрешиво
Одређујеш количину туге / коју могу поднијети /
Мјериш оптимално вријеме / моје колебљивости
Како ипак / не бих отишла.

Иако је збирка састављена из неколико мотивски различитих циклуса, од којих посебно треба истаћи Краљева зрцала, Четири записа, Друга кућа и Водена зрцала, ипак се доима као изванредно структурирана цјелина са одмјереним и концизним језиком богатим метафорама и симболима, те пјесничким, али особним свијетом што мирише на Медитеран, лаванду и море омеђеним путовањем и кућом. Пожелимо на крају нашој Диани да послије дугог путовања пронађе свој мир, у кући без празнине, ништавила и страха.

Претходна · Садржај · Наредна

Рахман Шабановић: Стари мост [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Задња измјена: 2004-06-30

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Часопис Мост · Мостар · Босна и Херцеговина
Design by © 1998-2008 Харис Туцаковић · Шведска