Мост - Индекс
Мост - Претплата
Насловна страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Број 197 (108 - нова серија)

Година XXXI април/травањ 2006.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Претходна · Садржај · Наредна

Мустафа Смајловић
Табут за Мехмедалију Чакала

Давно сам првим плачем најавио свој долазак на овај свијет. Ни за гроб се не зна онога који ме је у књигу рођених уписао, нити се зна за траг онога који би могао да свједочи када и како је изгорјела књига у којој сам био уписан. Све се мијењало и смјењивало; ратови и болести, пожари и поплаве, радост и туга, смрт и живот…, а само је моје име остало и остаје да ме прати попут сјенке док будем по сунцу ходио.

Све ријеђе га изговарају туђа уста: Мехмедалија Чакал!

Био сам најстарији син Јакуба Чакала и Еминахануме, рођене Хаџихафизбеговић. У породичној вријежи би нас још десетеро. Мало их се наживјело. Прориједише нас сушица и ратови. Смрт није узимала по старини. По инсану није то ишло по реду, али за Свевишњег и Свемилосног би како Он хтједе да буде: седмерица браће и три сестре преселише на онај свијет. Би то давно, али би када је било суђено да буде.

Мени је суђено да још путујем…

На овој тврдој и неравној стази живота, смрт као да се склања устрану, као да ме пушта да још удишем оводуњалучки ваздух.

Глас мајке носим у себи као њену ријетку радост што је било тако како је било: „Отац причао о Мехмеду, ја о Алији, а Бог је хтио да то буде Мехмедалија!“

Све што сам старији, глас оца Јакуба је све гласнији. У дубини мене одзвања снагом мудре ријечи: „Нико се још није родио, а да није заплакао!“

У шали, која брани од болне збиље, изустићу једном, и не једном, како сам човјек са два имена и како ћу са овога на онај свијет отићи, тек онда када се у мени договоре Мехмед и Алија. Двојица у мени морају да умру у исто вријеме када им буде вријеме да умру. Ни прије ни касније, биће то тачно у суђени тренутак.

„Мехмедалија, сине мој, нејма тог инсана који се неће провозати на возилу које је јал’ табут, јал’ мртвачки сандук“ – чујем у себи онога, из чије сјеменке сам проклијао, пролистао, пробехарао и сазрио у плод, да се, глухо било, не затре род и пород Чакала.

Године пролазе. Ја остајем.

Све ближе сам стотој, али све даље од помисли како је одавно било вријеме да преселим. И онда, када се окренем око себе, уз тегобну помисао како би остатак живота могао бити пуста и горка осама, ипак, најдражи дан ми је онај сутра.

Још дражи ми је сутрашњи дан откако усних смрт своју. Мријети нам је свима, а умирање и није нешто, ако није онакво какво ми га сан донесе.

Сних, учинило ми се, један цијели вијек патње.

Може ли бити тако како је иза спуштених трепавица било?

У гасулхани, тик до Гази Хурсреф-бегове џамије, учинише ми гасул. Окупаше ме. Било их је двојица. Мутавелија Рамо Кулаш који је давно преселио са овога на онај свијет, превртао ме је као да сам тек од мајке рођен, посипао ме водом, док је хоџа Тарик Малкић рукама, које су видно подрхтавале, трљао моју кожу и с ње спирао тијелесне гријехове. Лијепо сам их видио и још боље чуо када су молили Свемогућег да се смилује и души овог Његовог мумина и роба отшкрине џеннетску капију.

Да су ме могли чути, као што нису, чули би како сам и ја молио да ми драги Бог дадне снаге да проговорим, оним гласом којег би чуло јал’ мутавелијино, јал’ хоџино ухо. За мене, обојица бијаху код ушију глухи, код очију слијепи. Да су могли видјети, као што нису, видјели би како отварам уста. Да су могли чути као што нису, чули би како гласно молим да ме престану опремати тамо гдје ми још није било вријеме да одем. Отварао сам очи, гледао их, али наши погледи се нису сусретали.

Да сам могао помјерати руке, одгурнуо би оне који ми гасул чине. Да сам могао савијати кољена, устао бих и побјегао главом без обзира.

Припадао сам мртвацу који још дише.

У немоћи да дођем до ријечи, која ће им рећи да ме из гасулхане избаве, колутао сам очима, кркљао, дахтао и дрхтао. Све ми је било узалуд, па и онда када ће мутавелија изустити хоџи ово, овако: „Ни рођена мајка га није боље окупала, а сад дај ту мртвачку кошуљу!“

Хоџа поче ширити бијело платно. Крикнуо сам, али крик је био мук.

Полахко, без имало журбе, хоџа је раширио тканину по патосу онолико колико је била дуга и широка, а онда су ме узели за руке и ноге, одигли од пода, да би ме потом полахко спустили на средину простирке. Како се мутавелији учинило да није тијело на средини, шапатом ће казати: „Де, хоџа да га мало помјеримо према мени!“

Поново ће ме подићи, па поново спустити.

„Таман тако!“ – Казаће мутавелија и одмаћи ће се корак уназад.

Ни хоџа није шутио: „Ћефин као да је кројен за њега!“

И он ће се помјерити корак уназад.

Одмјерише ме погледима колико сам био дуг и широк. Уздахнуће и одахнуће.

Рамо ће кахнути, а Тарик усркнути зрак од задовољства, чега ли? Први дио посла су окончали, тако како су мислили да је требало учинити.

Ризах Штетић: Башчаршија, уље на платну, 1957.

Ризах Штетић: Башчаршија, уље на платну, 1957.

У гасулхани, по којој је кружио опор мирис сапунске пјене и тешки задах воња од влаге, чинило ми се како се свака ствар оглашава звуком, покретом, бојом… У преламању вањске светлости што је допирала са једног јединог прозора и сјенке су имале своју гласност. Само сам ја лежао непомичан, наг, лицем окренут плафону са кога је висила сијалица, чије свјетло је било преслабо да освјетли ћошкове просторије у којој купају мртваце и отпремају их на пут без повратка. Још сам имао времена да некако и нечим зауставим оне који су ме гледали одозго, једнако глухи и нијеми за овога који је лежао доле.

Али, моје вријеме је отицало попут понорнице. Више се ништа није могло промијенити.

Тако, како годинама умотавају мртваце, убрзо ћу бити умотан. Мутавелија Рамо, који никада није могао казати колико је тачно својим рукама окупао мртвих тијела, преврнуће ме на лијеву страну, а хоџа Тарик ће, са бисмилетом на уснама, пребацити преко мене један дио тканине. Потом ће хоџа да ме преврне на десну страну, а Рамо ће, учећи у себи, пребацити преко мене други крај тканине. Онда ће ме обојица окренути према Кибли, тако како се мејт окреће.

Тек онда, кад ћефин буде прекривен зеленим платном са везеним харфовима, мјесецом и звијездом, чух из уста обојице, у исто вријеме ово, овако: „Таман!“

Домало, чух пуцкетање у старачким кољенима. Прво је чучнуо мутавелија, а потом, уз тежак уздах, и хоџа.

Обојица, врх мог узглавља. Један с лијеве, а други с десне стране.

Гледах их, тако како сам могао гледати: подигнутих руку, с длановима окренутим лицима, молили су. Тихо. Предано.

И ја сам молио. Нечујан. Невидан. Знао сам, када устану биће то крај њиховог посла, а почетак моје самоће.

И би тако како би.

„Амин!“ – Зачу се из хоџиних уста.

„Амин!“ – Зачу се и из мутавелијиних уста.

У исто вријеме устадоше и полахко, шутке, кренуше пут врата.

Кад је кључ шкљоцнуо у брави, прогутао сам нешто што се није одмах дало прогутати, а онда склопих очи.

У гасулхани завлада мук. Ни муха се није чула.

Умотан у ћефину, био сам по свим прописима опремљен мејт, који чека своје носаче. Заспао бих, али сваку помисао на такво олакшање мука, разбијала је тишина. Будио бих се и трзао прије него што бих трепнуо.

У тјескоби од платна и мрака, угушила би се и мушица, а некамо ли инсан, али моја душа се отимала. Све ми се могло догодити, само није смио страх. У паници, губитак даха би значио и гашење мисли, које су ме још једино везивале са вањским свијетом.

Молио сам: „Боже, олакшај, а не отежај!“

Јесам ли, ипак, трепнуо, или ми се само учинило?

Однекад и однекуд, дођоше по рахметлију… С лахкоћом ме изнесоше из гасулхане и донесоше до мјеста намијењеног за клањање џеназе. Ту, гдје је за моју душу молило стотине душа, остаћу ни мање ни више него онолико колико је требало да се обави џеназа, али мени се учинило како је то трајало цијелу вјечност. Лахнуће ми души кад ме понесу, тамо гдје су одредили да ме однесу… Како сам знао сваку стопу испред џамије, али и уздуж и попријеко кроз Чаршију, и затворених очију сам знао куда ме носе. Било је носача као мрава, а би им лахак терет, тако да је џеназа неуобичајено брзо одмицала кроз Чаршију, корак по корак прође поред Себиља, узмаче према првом сокаку, тако да се зачудих кад прије носачи усмјерише уз Коваче… На каменом степеништу успорише. На табуту, с руке на руку, полахко али неминовно тако, бивао сам све даље од Башчаршије, а све ближе Равним Бакијама. Чуо сам и нисам како обућа струже по каменој подлози, како душе мојих носача дишу, стењу и кашљуцају, али љепше и чистије сам чуо оне који су у шапату молили и носили ме горе на Бакије, одакле се враћају само они који носе.

Узбрдо, и шутња има своју гласност. Мање по шутњи, а више по молитви распознавао сам оне којима сам био терет, од оних који ма је ово била лијепа обавеза или један од лакших начина да џеназом искупе своје гријехове. Они, који су искрено молили и лахко носили, пријањали су ми за душу, мирисом и гласом, али ни они нису могли ни слутити да на табуту, умотаног у ћефин, носе живог мејта.

Сваки нови искорак носача чинио ме је ближим кабуру ког су ископали по мојој мјери оног дана када је глас прострујао шехером да је још једна душа преселила на онај свијет. Помислих: Смрт и није нешто ако се догодила само мени у великом граду који је остајао иза мене.

Али, није то моја смрт – бунила се душа.

– Ако је Мехмед мртвац, није Алија – говорим, тек само да се разговорим, отварам уста, али нико не чује глас. „Можда је Мехмед жив, а Алија мртав, али неко је у мени жив“ – чујем и глас шерета у мени. „Али, ко се још могао насмијати својој смрти?“ – Отимало се пола мене. Све што сам имао мање времена, све сам искреније молио.

И би, тако, како у сну о мојој смрти би.

Однекад и однекуд, врх моје главе, између носача, појави се непозвани и непознати. Одјећом, висином и појавом би другачији од свих оних који су носили. Бијели огртач га је прекривао од главе до паса. Једина црна тачка на њему било је око, које је вирило испод крајичка бијелог хаљетка. Тај, такав, кога сам лијепо видио кроз ћефин, казао ми је ово: „Буде ли се чуо твој глас прије него те спусте у кабур, неко недужан може умријети…!“

„Не би хтио да тако буде…“ – Изустих, а да нисам био свјестан зашто сам то изговорио, ако сам изговорио.

„Ни ја, ни ти о томе не одлучујемо…“ – Казао је тај, такав, који једини није носио табут. „Све је воља Божија!“ – Изговорио је тај непознати и непозвани, увијек за један корак испред оних који су ме носили, док сам с руке на руку, бивао све ближи тамо гдје ме је кабур чекао, ако ме чекао.

„Ко си ти…?“ – Упитах тог и таквог ког сам ја једини видио. „И-и, ко те је послао?!“ Приупитах дрхтавим гласом.

„Није твоје да се у такву тајну петљаш…“ – чух одговор. Домало ће се тај нагнути над моје ухо, да би ми шапнуо и ово: „Можда сам твоја душа, а можда и нисам, али сам ту, да те увјерим како исувише волиш оводуњалучки живот који је секунда, наспрам ахиретског!“

Када сам очекивао да ће ми још нешто дошапнути, одмаћиће се и он и његова сјенка. Заклониће их носачи.

Поново ћу га видјети, када сам заустио, али нисам успио изустити оно што сам га хтио приупитати.

Предухитрио ме је. „Живот је као и ријека, која се враћа свом извору и у том вјечном кружењу никад му доста живота!“ – Прошапутао је, или ми се само учинило.

Шутњом, која је више била моје размишљање шта рећи у наглој немоћи, поново призвах његов глас: „Ниси ли једном, и не једном помислио да имаш стотину година, како ти је најдражи дан онај сјутра…?“

У знак одобравања, климнух главом испод ћефина.

„Ко још не воли живот…?“ – Говорио је онај кога други нису могли видјети. „Али, да знаш, каква Божија награда чека добре људе на Ахирету, одмах би инсан пожелио да пресели… Тамо је љепота, а овај твој живот је варка!“

„Гдје је моје мјесто?“ – Клизнуо је језик у устима. „Шта ми је чинити? М-м-могу ли знати к-к-како ће се све ово завршити?“ – Замуцах.

„Ти се отимаш и мени и носачима… О свом избору, све си тиме казао…“ – прошапутао је човјек у бијелом и одмакао се.

Носачи су ме једнако носили.

Није било моје да расуђујем, да ли је то било људско створење или мелек, али од страха да могу изгубити тог, који ме је једини видио и једини чуо, почех учити све што сам знао, а што ме је могло спасити да ме не донесу тамо одакле се још нити један рахметлија није вратио.

Почех се гушити.

Поново угледах непозваног. Примаче ми се, али не изусти ни ријеч једну. „Гушим се, откриј ћефин!“ – Завапих отварајући уста као риба на сухом. Окренуо је главу, као да ме није хтио чути.

Препадох се од шутње.

„Гушим се, чујеш ли?!“ – Сада сам викао.

Могао сам се заклети да сам чуо смијех из уста онога чија уста нисам видио. Бијели огртач се надимао, спуштао и дизао у ритму покрета усана, чега ли? Говорио је. Можда сам нешто пречуо, али сам сигурно чуо када је изговорио ово: „Шта то још ти, Мехмедалија, можеш видјети, а што ниси још видио? Чему тај још један поглед на свијет кога напушташ, а на коме си се свега и свачега нагледао?“

У немоћи шта рећи, прибојах се да ће ме шутња поразити, а ћефин угушити, прије него што још једном бацим поглед са Видиковца на моје Сарајево.

Захроптах. Човјек из сна, или ко је већ био, у посљедњи трентак је подигао ћефин с мог узглавља, да би потом нетрагом нестао.

Задахнуо ме је свјеж зрак.

Придигох се како би га цијелом душом удахнуо, а ћефин је клизнуо низ тијело и открио ме до паса.

И би, што је било.

Људски гласови се узрујаше попут пчелињег роја.

Осјетих како је табут закратко запловио зраком попут летећег ћилима, да би потом, нагло, свом тежином свог терета, треснуо од тле. Затресе се и небо у мојим очима. Укруг, свијет се окрену око мене.

Тек однекад, кад земља престаде подрхтавати и бол умину у леђима, биће ми јасно како сам доспио под ноге оних којима сам био изнад глава. И они који су ме носили, и они који ме нису носили, бјежали су главом без обзира. У паничном трку, спотицали су се једни од дуге, падали, устајали, па поново бјежали.

Било их је и узбрдо и низбрдо.

Широм отворених очију и широм отворених уста, без ћефина на себи, гол, као од мајке рођен, гледао сам трен оне који бјеже низ брдо, трен оне који бјеже уз брдо.

Придигох се и сједох на табут који је преврнут лежао испод мене. Ни тако ми не би потаман. Од радости што сам жив, устадох. Усправих се колико сам био дуг. Да ме није било стид што сам такав какав јесам, без одјеће, заиграо бих и запјевао од радости.

Ако ја већ нисам играо, јесте све у мени и око мене.

С Видиковца, стотину пута сам гледао на град и никада ми прије није био љепши и дражи. Гледао сам га широм отворених очију и уста и душом упијао ту чистоту и љепоту окупану нуром. Под шкољком Требевића, на Миљацки води, сијао је попут бисера.

Оно што не могу објаснити ни себи ни другима, али сво вријеме док сам се радовао животу, уживајући у погледу на Сарајево у коме ми је суђено да још по сунцу ходим, табут је био испод мене.

Опипавао сам га јагодицама прстију, окретао и загледао. Био је од најбоље даске истесан!

Не знам како и откуд је ту доспио, али у једно сам сасвим сигуран: сан у смрти сам уснио у кревету!

Можда знам и одговор…

Није ли и кревет табут на коме цијели живот лежимо и чекамо своје носаче?

Претходна · Садржај · Наредна

Задња страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Задња измјена: 2006-07-23

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Часопис Мост · Мостар · Босна и Херцеговина
Design by © 1998-2008 Харис Туцаковић · Шведска