Мост - Индекс
Мост - Претплата
Насловна страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Број 211 (122 - нова серија)

Година XXXII јуни/липањ 2007.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Претходна · Садржај · Наредна

Градимир Гојер
Театарски и глазбени листићи

Просјечна представа за јубилеј
(Јаков Готовац Станац и Руђеро Леонкавало Паљачи, диригент
Петар Ошаницки, режија Јошко Јуванчић, продукција ХНК Осјек)

Више се повода спојило е да би настала ова театарска продукција. У част петстоте обљетнице рођења Марина Држића, те као један од централних догађаја стоте обљетнице ХНК из Осјека, створена је представа састављена од оперног скерца Станац, инспирираног Држићевом комедијом Новела од Станца, спјеваном за ову пригоду, оперну од Војмила Рабадана…

Умјетничко вођство ХНК у Осјеку одлучило се за овај дубровачки скерцо, вјеројатно, понајвише, због врсног Берислава Пушкарића, који је свога Станца донио у озбиљним, готово тмастим, тамним тоновима.

И пјевачки и сценском појавношћу и укупнушћу позорничког иступа Пушкарић је оправдао повјерење.

Опћем дојму својом интерпретацијом допринио је Никша Радовановић као Џиво.

Међутим, нити остали солисти (Сања Тот, Јосип Слам, Ненад Тудаковић..,), као ни оркестар, збор, па ни диригент нису били на некој посебној професионалној разини… Била је то једна сасвим просјечна представа у декору Марина Гоцеа и костимима Дијане Косец-Боурек.

Одличну кореографију поставио је Миљенко Викић.

Не знам које је то свјетло постављао обликоватељ свјетла Оливије Маречић?

Све у свему: била је то представа једног веселог дубровачког, покладног типа, без особите веселости, једна изнимно малокрвна, бездушна, али срећом са добрим Станцем младог Пушкарића.

Други дио вечери (Паљачи) бољи је дио ове театарске продукције.

И Ивица Гржанић, као и Барбара Отман, Синиша Хапач, Ладислкав Вргоч били су увјерљиви и у глазбеном аспекту, али и глумачки…

Младог сељака Силвија Влахо је Љутић донио са толико осјећајности и музикалности, да је просто невјеројатно, обзиром да се посљедњих годишта господин Љутић бави интендантским послом…

У овом дијелу представе треба поменути примјерене костиме Дијане Косец-Боурек, која је још једанпут демонстрирала врхунско мајсторство.

Штета да повод није више инспирирао укупан умјетнички персонаж, премда вриједи истаћи редатељски рад (дебитантски!, у опери) Јошка-Јупе Јуванчића.

Тања Радауш: Женски акт, око 1939.

Тања Радауш: Женски акт, око 1939.

____________________

Балетни спектакли
Пјесме љубави и смрти
(Представа загребачког ХНК у поводу обљетнице – 60 година
умјетничког рада Милка Шпаремблека…)

Шест десетљећа умјетничког и балетнога дјеловања Милка Шпаремблека, кореографа, који од свих јужнославенских рисача балетнога и плеснога мизансцена и арсенала гибова и покрета, има право, односно годинама је стицао то право, да се назива и редатељем, дакле творцем умјетничке цјелине, обиљежено је на озбиљној умјетничкој разини у Хрватском народном казалишту у Загребу.

Чудесно, на трен иритантно реална, а већим дијелом поетски метафизичка глазба Густава Малера у драматуршком промишљају призоришта и фигура, у њима, Милка Шпаремблека, добила је, још једанпут, аутентичног, никада поновљивога читача и УМЈЕТНИКА – тумача – проводника креативне енергије глазбенога тоновља у незаборавне, упечатљиве позорничке слике!

Архетипска фресковитост позорничкога карусела, на начин Шпаремблеков, темељно се издиже изнад Друге Малерове симфоније, али и дјела Пјесме о земљи, Пјесме путујућег дјетлића и Дјечаковог чудесног рога.

Сценска приповједност, која никада код Шпаремблека нема елемената дословнога и дословности, која „уништава“ сценску дескриптивност, свој ход кроз просторишта и времена освјетљава и подцртава (додатном!) говорном артикулацијом њемачког пјесништва пучкога подрјетла.

Наравно, ни овога пута мудри Шпаремблек није пропустио да свој филозофско-умјетнички хедонизам „нахрани“ дијеловима блиставог пјесништва Ничеа и Тагоре…

Крећући се кореографском, супер сувременом, лингвалношћу, у варијацијама између Ероса и Танатоса, овај моћни мислитељ маштовитих цјелина за балет, који и није увијек на „врховима прстију“, имао је креативне и надахнуте пратитеље у Милки Хрибар-Бартоловић и Илиру Кермију.

Вјечни путник Илира Кермија снажна је евокација емотивног у односу према метафизису представе.

Вриједи поменути и умјетнички допринос Овидиу Мусцалу и Петре Варговиц.

Ипак, овај балетно-ликовни, умјетнички спектакл Ђенизи Пецотиоћ, костимографкињи и скулптору Свану Вујичићу (маске) треба захвалити за своју непоновљивост, коју је трајно оставио, у нашим очима…

Хедонизам за оне који знају гледати и слушати!

И овом је поставком на сцени хрватске стожерне казалишне куће Шпаремблек засвједочио двије крупнице своје каријере: интелектуално надахнуће у проматрању тоталитета свијета и бескрајну машту у балетној и сценској лингвалности.

Браво маестро Шпаремблек!

____________________

Мјузикли
Лако да лакше бити не може!
(Паљетак-Јусић Дан од Амора – мјузикл у интерпретацији
Казалишта Марина Држића из Дубровника)

На Валентиново Сарајлије су видјели, а посредством Сарајевске зиме и подузетнога јој директора Ибре Спахића, једну лаку, до необвезатности, питку представу дубровачких казалишних госпара.

У представи Дан од Амора, насталој на темељима држићијане редатељ Владо Штефанчић инсистира на лакоћи, лепршавости, „љувеним чувствима“, правећи низ сценских таблоа – ситуација које кореографски надграђује, надсвођује Сузана Силва, ауторица, иначе, врло сувисле умјетничке кореографије у бројним театарским, али и ТВ спектаклима (што се, неминовно, види и у овој представи!??!).

Редатељу је од помоћи био и сувремено суверен сценски простор, ликовно обликован од Марина Гоцеа.

Видео пројекција Денија Шеснића, сувише је предвидљива, и поред своје аутентичне ликовности, сувише ван темељног театарског мишљења.

Представом глумачки доминира Фране Перишин (Грижуа).

Мара и Бара, на звонику дубровачком, оживљавају сценски, с мјером, а невјеројатно духовити Нико Ковач и Ивица Баришић.

И док је у шансоњерском маниру, а редајући арсенал својих моћних глумачких потенцијалности бриљирао Фране Перишин ова два глумца давали су дубровачку, специфичну, „финецу“ – један слој духовите дубровштине овој представи Казалишта Марина Држића.

Ипак, представа је прелака, на рубу ревијалности, без обзира на изврстан текст Лука Паљетка и глазбу врхунске дубровачке умјетничке учитаности у простор и вријеме, маестра Ђела Јусића.

Такве су нам представе потребне, публика их обожава, а интендант Петар-Мишо Михоћевић то мудро користи и прави спектакл који ће се гледати!!!

Није баш све у театру смишљено ради намрштених критичара.

Театар ипак живи од пучких жудњи и веселости која, понекад и обавезује! ! !

____________________

Тријумф глазбе!
(Краљевска филхармонија из Штокхолма, са диригентом
Аланом Гилбертом у Народном позоришту Сарајево)

Десило се чудо глазбе у дворани Народног позоришта Сарајево. Зато и јесте аутор ових редака „скокнуо“ ван Босне и Херцеговине, да још једанпут послуша овај чаробни оркестар.

Вриједи живјети да се, тек једанпут у животу (можда: никада више!?!) послуша ова глазбена хармонизација, овај благдан за чуло слуха, овај тријумф глазбе!

Шведска влада помаже Босни и Херцеговини, на један ријетко суптилан начин – шаље нам своје врхунске умјетнике, који наш живот чине сношљивијим, и у најбољим тренуцима, разгаљујуће љепшим.

На трен повјерујемо да стварно јесмо дио еуропске цивилизације!

Тако је било и овог пута: Краљевски филхармоничари показали су двије компоненте врхунског музицирања – интерпретативну моћ свих дионица оркестра и сјајан суоднос са солистом.

Најзначајнијим, крунским догађајем ове концертне баканалије – посластице за зналца, али и просјечног слушатеља и кибица треба забиљежити наступ солисте на труби Хакана Харденберга, који је дворану Народног позоришта Сарајево, буквално, дигао на ноге.

Свирао је сувремено дјело Олге Највинт, Аустријанке, али и Хајднов Концерт за трубу у С-дуру.

Бриљантна чистоћа тона и невјеројатна „дужина даха“, виртуозност извођења у „брзим“ дијеловима партитуре, све је то био један невјеројатни доживљај…

У другом дијелу концерта изведена је Четврта Брамсова симфонија у Е-молу.

Прецизно, надахнуто, величанствено.

Била је то и вече диригента Алана Гилберта, који је супериорно владао оркестром, који је у ствари скуп врхунских еуропских глазбеника.

____________________

Шостаковић и Београђани – за доживљај!

Београдски филхармонијски оркестар, који као институција дјелује од 1923. године, захваљујући околностима – окончању Сарајевске зиме 2007, гостовао је у сарајевском Народном позоришту.

Под равнањем диригента Доријана Вилсона Београђани су извели захтјеван програм.

Свирали су Шостаковићеву Шесту симфонију, те Елгарове Енигматске варијације и Пеброилов Балкан болеро.

Овјенчан вишеструко, еуропским диригентским одличјима Доријан Вилсон је и пред сарајевском публиком показао раскошан регистар глазбених рјешења, минуциозног смјера, а посебно је импонирао његов партнерски, умјетнички прожимљен, однос са свим дионицама и одсјецима моћних београдских филхармоничара.

Када погледате овај Филхармонијски оркестар, онда се на први поглед, увјерите да је ово ансамбл изгледне будућности!

Јер, невјеројатно млади састав Београдске филхармоније, са својом прецизношћу и инструменталним виртуозитетом гарантира еуропски звук, још дуги низ година, у свим просторима, у којима буду, позивани…

Да их оплемене и учине нестварнијим, наравно!

И оплемиће.

Величанством еуропске глазбе!

Претходна · Садржај · Наредна

Задња страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Задња измјена: 2007-07-11

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Часопис Мост · Мостар · Босна и Херцеговина
Design by © 1998-2008 Харис Туцаковић · Шведска