Мост - Индекс
Мост - Претплата
Насловна страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Број 188-189 (99-100 - нова серија)

Година XXX јули-август/српањ-коловоз 2005.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Претходна · Садржај · Наредна

Светозар Радоњић Рас
Насилна смрт као усуд

Вук Крњевић: „Источник захумски“, „Свет књиге“, Београд, 2005.

Чудесна Херцеговина изњедрила је много знаних пјесника чије су поетске авантуре често потицане социо-историјским, географским, природним а изнад свега људским, моралним и емотивним особеностима човјека у херцеговачком миљеу и општом духовношћу тог амбијента.

Прохујале су туда (застајале или нестајале) разне империје, војске, идеологије, политике, религије, као и многе друге појаве судбинског значења. Херцеговина је све то достојанствено дочекивала, подносила, прихватала или испраћала па тиме и преживљавала. И својим је пјесницима стално нудила неодољиве изазове, мотиве, истине, дражи… Траје, дакле, та пјесничка опсједнутост Херцеговине, траје дуго а трајаће и даље. Потписник ових редова својевремено је, у мостарској „Слободи“ обзнанио утисак да у Херцеговини нема села које није изњедрило и у свијет поезије одаслало барем по једног познатог пјесника. Наиме, према неким показатељима, у времену доступном нашем памћењу и искуству (нека то буде од Дучића, Шантића, Ђикића па до данас) ту се родило и пјеснички освједочило око стотину пјесника присутних не само у Херцеговини већ много шире. Има ту оних који су рођени и остали у Херцеговини, оних који су ту рођени а отишли даље ношени поетским авантурама, затим поријеклом Херцеговаца који су стицајем околности рођени негдје другдје, али су се вратили својој матици, као и оних који нису раније имали везе са Херцеговином, рођени су на страни али су доспјели у Херцеговину и ту проборавили неко вријеме (нпр. Скендер Куленовић). Сви они су били подједнако снажно понесени знамењима и значењима Херцеговине као изузетно инспиративним миљеом, па су јој се на најбољи могући начин одужили. То „херцеговачко“ пјесништво је слојевита, разноврсно и по ужим тематским усмјерењима и по форми, никад једнообразно.

У том кругу знаних пјесника из Херцеговине, својим обимним, особеним и надахнутим а надасве ангажованим стваралаштвом, удобну столовачу заслужио је и достојанствено је сачувао и Вук Крњевић који је, иначе, рођен у Сарајеву али је породично и по свом нескривеном осјећању, заклети Херцеговац. Његова нова књига „Источник захумски“ сачињена је од старијих, објављених и новијих, досад необјављених, пјесама а у цјелини је посвећена Херцеговини. Издавач је позната и угледна издавачка кућа „Свет књиге“ из Београда, на челу са Стевом Ћосовићем (издавачки занат пекао у Сарајеву) који је до сада, поред осталог, објавио бројна капитална дјела на Херцеговачке теме (истраживачки и научни радови, публицистика, поезије итд.).

Одазвао се Крњевић оном зову Херцеговине што допире из дубљих слојева историје и садашњости па је његова поезија дигнута на виши ниво духовности, на ниво трајних симбола и метафора захумског и хумског поднебља.

Вук Крњевић: Источник захумски

Вук Крњевић: Источник захумски

Вук Крњевић био је и остао један од стубова модерног пјесништва на овим просторима (на просторима оне велике Југославије) послије Другог великог рата. Он је данас и један од темељних знакова на разуђеној поетској мапи Херцеговине. Особеног је пјесничког дара и гласа, дубинске поетике, окренут подједнако прошлим и садашњим временима, приправан да их духовно повеже проналазећи дубље дијахроне и универзалне истине. Више од педесет година одан свом особеном трагању, сублимирању и изразу, истрајава стамено и сигурно на путу свог трајног поетског опредјељења. Коликогод био опредијељен за универзалне поетске преокупације и модеран израз, за опште теме, он никада није „заборавио“ на своју Херцеговину. Увјерен је да су многе херцеговачке теме опште и универзалне. Та његова поетска спона са земљом Херцеговом траје још од далеке 1958. године и ево све до данас, у континуитету. А на крају тог континуитета, као прави печат ваљаности, ево „Источника захумског“.

Ова поезија није утилитарна, реалистичка спона са Херцеговином, већ мисаоно-емотивна комуникација с њеном прошлошћу и садашњошћу подигнута и постигнута на вишој духовној разини, разини трајних истина и метафора.

Може се рећи да је Вук Крњевић ову поезију градио с намјерам и тезом да констатује зло и смрт, да опомене на њихово трајно присуство. Зло се назире у траговима људског живљења на тим просторима, од прадавних времена до данас. Досљедно га прати смрт. Она провејава из свега чега се пјесник дотакне. Крњевић је тако често чита са стећака. Он и себе смјешта у значење стећка, поистовјећује се с њим е да би јасније прочитао знакове и разлоге смрти. Смрт дакле, одзвања са стећака али и из јама, разрушених домова, мостова, богомоља, путева. Смрт пребива у вјетру, ватри, води. Јавља се отуда, уткива у пјесникове визије, идеје, мисли. Међутим, Вук Крњевић овдје не говори о смрти као неминовном феномену који је, као божји дар, саставни дио човјековог живљења и његовог бића, дакле не смрт него усмрћење, насилно одузимање човјековог живота, смрт „човјека по човјеку“. Тај феномен усмрћења, тј. насилне смрти, није никаква специфичност Херцеговине ни прије ни данас. Насилна смрт (усмрћење) одувијек је пратила људски род. Пуна ју је географија и приповијест Библије. Али, чини се, она је у Херцеговини, на том драматичном простору, дакако малом, смрт из више разлога била згуснутија, присутнија, видљивија. Јер, збивали су се такви догађаји у којима се она често јављала као исходиште. То мучи овог пјесника. Говорећи о насилној смрти, он не говори о поводима и разлозима за њу јер су често ирационални. Али, он се бави начинима и „алаткама“ усмрћења, могућим учиниоцима усмрћења и другим општим питањима. Пјесник стога, говори о насилној смрти као, нажалост, неминовности. Притом се не жести, не оптужује нити псује или преклиње. Он опомиње, болује, јадикује, пита се, жали…

Драматичан и слојевит живот који у том простору буја, људи доживљавају на различите начине и он, такође на различите начине, заокупља њихову пажњу. Вук Крњевић се мало више опредијелио за овај угао, за констатовање насиља и зла, смрти. Он насиље види у самом човјеку а не у каквој вишој сили или усуду. Стога он вјерује у борбу, у човјеково опирање присилним радњама.

Коло на надгробницима, играно за своје ближње покојнике, знак је и доказ побједе живота над смрћу, метафора човјекове борбе за своје опстојање. Очито да завичајни амбијент, упркос многим горчинама, човјек воли као усуд, сигурније живи у њему и лакше побјеђује смрт.

Упркос сталној присутности зла и смрти, Вук Крњевић не дијели Херцеговину ни по националним, ни по социјалним, ни по вјерским или било којим другим реперима, а ни по томе с које стране зло долази. Он се њоме бави као цјелином (физичком и духовном), остајући увијек замишљен, ожалошћен, зачуђен над незаслуженим, насилним смртима, над усмрћеним људским стаништима, богомољама, духовним и физичким мостовима и моралним нормама.

Књигу чини петнаестак циклуса (нпр „Слово о Мостару“, „Пејзажи мртвих и живих“, „На гробљу, на зеленом“, „Умир крви“) а ту су и циклуси који се дотичу разних стратишта. Сваки циклус је заокружен садржајем и формом, па тиме и аутентичан. Али, пјесник их промишљеном поетиком увезује у мозаик који подсјећа на поему. Тако су сви дијелови књига, било да су у питању прозно-есејистичке цјелине, било чисто поетски текстови, вјешто уклопљени у ову мапу зала и смрти, чинећи уравнотежену цјелину.

Књига је опремљена поговором Драгољуба Јекнића који се показао правим тумачем Крњевићевих преокупација (тематских, судбинских, емотивних) Херцеговином, али и вјештим тумачем његове особене и слојевите поетике.

Претходна · Садржај · Наредна

Задња страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Задња измјена: 2006-01-13

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Часопис Мост · Мостар · Босна и Херцеговина
Design by © 1998-2008 Харис Туцаковић · Шведска