Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 203 (114 - nova serija)

Godina XXXI oktobar/listopad 2006.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Kristijan Mandić
O Bosni, Ivi nam Andriću,
bosanskom čovjeku, alegoriji (1)

Godine 1992. prvi sam se put ozbiljnije upoznao s djelom pisca Ive Andrića. Bio sam srednjoškolac, a vrijeme ratno. Zluradi bi rekli karakteristično bosansko vrijeme. Vijesti s tv ekrana prestizale su jedna drugu. Dojučerašnji susjedi jedni odlaze, drugi ostaju. Ali svi jednako potpuno drugačiji, drugi, neprepoznatljivi. Počinju ljubiti sve što su do jučer prezirali, a prezirati što su fanatično propagirali. Crkve su se punile ateistima, a ratni rovovi dojučerašnjim pacifistima. Činilo mi se da se ruši jedan svijet, a u revolucionarnom zanosu nastaje drugi i da tim prebrzim promjenama nisam bio dorastao. Činilo se, ali nije bilo tako. Obilježja i akteri starog i novog vremena su ostali isti. Naprosto, nikakvih osobitih promjena u društvenovrijednosnom smislu i nije bilo. To bijaše samo jedan od ”zglobova” vremena. Tako to, naime, želim nazvati.

Ivo Andrić (1892-1975.)

Ivo Andrić (1892-1975.)

Andrić u mojim rukama bijaše znamen, svjedok svevremena. Ćudljivi svijet u kojem sam živio pomogao mi je razumijeti ono o čemu je Andrić pisao, ali, naravno, i obratno. Ništa se u tom svijetu kvalitativno i formativno nije promijenilo već gotovo tisućljeće, a usprkos bunama, ratovima, revolucijama i masovnim radnim akcijama. Ni tehnološki razvitak svijeta niti tragično uloženi ljudski životi nisu mogli ugasti jednu fatalnu ljudsku nesvijest.

Ništa se ni vezano uz Andrića zadnjih desetljeća neće promijeniti. Prijepor domaćih nacionalnih historiografija oko ovog pisca u novo demokratsko vrijeme postaje kanonski. Sve se (po)kazalo i danas se o piscu nastavlja tiho, nečujno zbog mira u kući-trokući. Andrić je tako postao simbolom i amblemom cjelokupnog društvenog života. Šutnja kuću gradi!

Dok ovo pišem, Republika Hrvatska se sveusve raspisala o svom nekoć tobože kontroverznom odličniku Nikoli Tesli, a pranje savjesti ukaljane bliskim događajima već je godinama lajtmotiv društvenog života. Ipak, čini se, književna historiografija ponešto kaska, i još je puna kojekakvih blasfemija. Pozitivan trend na svim poljima društvenog života otvorit će vrata mladim znanstvenim snagama. Ali bosanske okolnosti daleko su od blistavih. Pod nama pršti pijesak jedne drevne zemlje koja se strjelovito raspala u tri, a nad nama svejednake strepnje ovog preobilnog trojstva. Jer to trojstvo nije nastalo kao rezultat traganja za ljepšom budućnošću, kamo se po logici mora, već je ono siromaška geopolitička bezidejnost usljed nemogućnosti da se sve što se događa oko nas i u nama sagleda u cjelini. Eto tako je i s ”planetom” – Andrić. Za Srbe on je opisao svijet Otomanskog Carstva, a tako neizbježno i Bosne kao ”nož, puška, megdan… loj, luk, dronjak” (Isidora Sekulić) i na tom su mu proročanstvu zahvalni. Tu ne vrijedi živjeti, to nije ni za pišljiva boba. Za Bošnjake ove podnavodne kvalifikacije jednako vrijede, ali su posljedice drugačije okvalificirane – patološka mržnja usmjerena prema ”nama” – Muhsin Rizvić. Za hrvatsku književnu historiografiju sve to i nije relevantno jer on je ”naš” samo za vrijeme ”Ex Ponto” i ”Nemira”, dok piše ”naškim” jezikom. A onda se eto iznebuha opredijelio za jedan od stranih jezika – srpski. Čovjek-poliglot! Većina je takvih kontroverzi nastala izvan Bosne. Logično, jer Bosna je s Andrićem malo što i radila. Država koja se nakon tisućljetne čamotinje usrećila lažnom nezavisnošću nema niti mrvu neovisna elana da sad na krilima tobožnje nove slobodne stvarnosti zauzme čvrst, jasan i konačan sud o zaostavštini Ive Andrića, da ga u novonastalim povijesnim okolnostima prevrednuje i centrira u vlastito kulturno naslijeđe. Umjesto da se njegov značaj etnopartikulira, odnosno da se prihvaća i odbacuje u skladu s nacionalnim identitetom onoga tko govori i piše. Tako Andrić nastavlja biti ”naš” a ne ”njihov” ili obratno. Problem je znatno složeniji i ne treba se locirati samo na jednog pisca. No, Andrićev slučaj je paradigma svedruštvenog raspada sistema. Naime, kada bismo napokon shvatili da su ”naši” i ”njihovi” dio jedinstvenog kulturnopovijesnog fenotipa, tada bismo najzad imali jedinstvenu književnu historiografiju i kritiku, a Andrić bi se (kao uostalom i neki drugi znameniti pisci) izučavao iz središta, a ne s periferije. On bi i tada pripadao kulturnoknjiževnoj zaostavštini cijelog (zapadnog) Balkana, svim susjedima onako i onoliko koliko oni to žele, ali njegov konačni značaj morao bi biti sagledan iz Bosne i Hercegovine, a ne više obratno jer obratno je nemoguće. Da bi se to dogodilo mora se preovladati ona pasivnost i uobjekćenje o kakvoj je pisao upravo Andrić. Ali još će proteći mnogo Vrbasa i Une da ovo današnje nakazno društvance smogne snage da vlastitu svijest usmjeri na sebe i svoju vlastitost. Kad se to dogodi, između ostalog, zablistat će jedan i jedini Ivo Andrić.

U tom bi se slučaju sve književne pojedinosti vezane uz Andrića mogle preispitati i presložiti poput kule od karata koja bi se nanovo slagala kao nova Andrićeva književna kućica u vlastitoj zemlji. Ovom prigodom bih naznačio neka svoja skromna zapažanja od kojih bi se moglo početi.

Marija Babović: Žena iz Bosne

Marija Babović: Žena iz Bosne

O Andriću se pisalo jako mnogo, ali s pozicija koje su bile uvjetovane negdanjim pogledima na administrativnu činjenicu ”eser” Bosnu ili kao na dio bolešću zahvaćenog inače zdravog tijela, nekog otomanskog zaostatka u evoluciji koji bi se kad se nađe vremena trebalo amputirati pa da onda sve oko njega raste i frca ”ko podmazano”. Takvo dosta prihvaćeno gledište se pripisivalo i Andriću, a njegova doktorska disertacija se smatrala dokazom. Taj svojevrsni pogled ”izvana” pripisan Andriću krajnje je uprošćen. Tu zrakopraznu sveznajuću pozicija u kojoj piščeva misao lebdi nad nama i promatra nas ”sa strane” kao izvanjsku drugost koja nas poznaje, ali nije naš dio trebalo bi napustiti.

Andrićev pripovjedač nije sveznajući, njegova misao nije neovisna o Bosni iz koje je potekao, ona izvire i uvire u Bosnu, ona je posve bosanska. Njezin je glas pun pitanja bez odgovora i sve je prije pitanje i nepoznanica, nego sveznanje i sigurnost. A sve je opet povezano s cjelovitom univerzalnom mišlju o svijetu i općim pitanjima ljudske egzistencije. Kontroverze, strahovi i strepnje odreda su jednake i neovisne o geografskim širinama i dužinama.

U Andrića u prvom planu nije neko povijesno gibanje prepuno herojskih djela. Na prvom je mjestu jednostavno ČOVJEK. Meša Selimović je zapisao da su Andrićevi likovi predimenzionirani, namjerno deformirani da bi bili upečatljivi. No, moje je mišljenje da su oni obični, domaći, realistični, antititanski, mali ljudi, pobijeđeni zakonom golog bivstvovanja. Njegov pripovjedač opisuje sam život, njegovu srž u bezgraničnom i neprestanom traženju smisla. Nesreća njegovih likova nije nacionalna, monumentalna, već jednostavna, ljudska. U povijesnim gibanjima i prevratima teško će nestati narodi, a lako – čovjek.

Andrićevi likovi su zapitani, slabi, pasivni i prepušteni. Sve što u materijalnom svijetu postoji njima vlada, sve je izvan njih i ni na što ne mogu utjecati. Njihova slabost tumačila se kao potpuna iracionalnost, no ona to nije. Ona je više od toga – gola ljudskost.

Proučavajući domaćeg bosanskog čovjeka, Ivo Andrić se prometnuo u pravog i istinskog antropologa Bosne. On svoje likove ne opisuje, nego ih promatra sa svojevrsne pozicije psihoanalitičke nedovršenosti. Oni trpe život i strah je njihova glavna emocija. To nije onaj djetinji prolazni, već duboko ukorijenjeni strah samoaktualizacije, suočenja sa samim sobom. Ta tipično freudovska situacija ima, zna se, dvije mogućnosti reakcije odnosno izlaza a to su bijeg i borba.

Mnogi Andrićevi likovi u vječitoj su defanzivi, oni pokušavaju pronaći životni smisao bježeći od njega. Tako Maks Levenfeld bježeći od bosanske mržnje pogiba na drugom kraju kontinenta, fra. Marko Krneta se pita gdje je međa ljudskog i božanskog i kamo umaknuti, a onda suvereno zaključuje: ”Sve što postoji prokleto je bez kraja”. Mustafa Mađar u vječitom galopu će zaključiti: ”Svijet je pun gada, krštenog i nekrštenog”.

Povijesno-političke okolnosti na ovom prostoru malokad su bile afirmativne. Taj neizbježni nesretni udes pozicionirat će bosanskog čovjeka u Freudovu zatvorenu školjku straha i afekata. Reakcija, bila ona bijeg ili borba, uvijek je unezvijerena, što ostavlja sliku predimenzioniranosti Andrićevih Bosanaca, sviju nas. Na ključno pitanje kako pobijediti strah i nagone nije bilo odgovora. Ovu Freudovu značajnu dvojbu koja uvijek može imati razarajuće efekte, domaći je čovjek nadomjestio trećim putem – konformizmom. Svaki put kad ne možeš dokinuti jačega, možeš mu se prilagoditi ili pak priključiti. Sluganstvo simbolizirano mračnim Karađozom jest zapravo najlakši put, jer tada su pitanja vlastite egzistencije izvan nas samih, makoliko nastojali ostaviti dojam da smo njima okupirani.

A borba? To je tek teško pitanje, čini se epohalno, civilizacijsko. Borba je jednako neizvjesna kao i bijeg. Što je i u čemu je zapravo opasnost, tko ju izaziva, tko je prijatelj, tko neprijatelj,je li pokatkad sve u jednom. Ta i nama danas aktualna pitanja bez odgovora su osnovna opsesija Andrićeve proze. Da smo izabrali put borbe za realizaciju vlastitih potreba neovisno o moći i snazi razornih sila koje su stoljećima nasilno penetrirale u tijelo Bosne i Hercegovine, a za vlastite ciljeve, tada bismo imali kakvu-takvu krivulju permanentnog samorazvoja, a ne stoljetne društvene regresije. Upravo zbog te složenosti borbe za sebe, mi i danas imamo cijelu hrpu stranih institucija koje apotekarski mjere naše vlastite životne prioritete i što treba, a što ne.

No, vratimo se Andrićevom pripovjednom postupku. Kad uvodi lika u priču, pisac će najprije vješto iznijansirati genotipsku i fenotipsku dimenziju ličnosti. Nenametljivo će nam predstaviti lika, njegovo porijeklo i sl., a onda će ga kontekstualizirati u bosanske koordinate, kako u pejzaž tako i u društveno-socijalni okvir koji će ga dominantno odrediti. A onda će ta pozicija moći-nemoći do kraja oblikovati njegov fatalistički usud moćnika ili patnika. Etičko kod Ive Andrića ovisi o društvenoj moći, a ne o etničkoj pripadnosti. To prilično zorno pokazuje ”Prokleta avlija” gdje su zatočeni pripadnici svih rasa i etničkih skupina, ”kauri” i ”turci”, a ovi drugi jednako su i na poziciji moći i nemoći.

(nastavlja se)

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Zadnja stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2006-12-23

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Časopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucaković · Sweden