Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 191 (102 - nova serija)

Godina XXX oktobar/listopad 2005.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Atif Kujundžić
Začaranost sobom za pravljenje snova

Gradimir Gojer: ”Teatarski kaleidoskop”.
Reminiscencije, teatrološke i redateljske
bilješke, slike, sjećanja i zapisi.
Matica hrvatska. Mostar, 2005.

Gradimir Gojer je osoba koja na najprirodniji način opstaje u inventivno-kreativnom i kulturalnom smislu, ljudski neprijeporno u svakom pogledu i trenutku bosanskohercegovačkog i šireg kulturnog prostora i vremena. Dijapazon Gojerovih interesiranja nesaglediv je za svaku optiku. Gradimir Gojer profesionalno jeste teatarski čovjek: teatrolog, redatelj, ravnatelj, ali, kako je teatarska predstava i tehnološki gledano najkompliciraniji i najsloženiji umjetnički produkt, kako su Gojerova izgaranja i šira od teatarskih opcija, valja cijeniti kako je ogromno ljudsko i umjetničko – kulturalno – iskustvo Gradimira Gojera. U tom smislu, Gradimir Gojer, izuzetna je ljudska figura, akter i pojava koja u bh. kulturnom prostoru za puno toga znači kriterijum i mjeru, meritum.

Gojer je autor brojnih knjiga o teatru, teatarskim ljudima i kazališnim predstavama. Autor monografija o teatru i teatarskim pojavama. Autor knjiga o knjigama. Organizator i sudionik kulturnih događanja. Član brojnih žirija za vrednovanje teatarskih projekata. Autor dramatizacija i scenskih kolaža. Redatelj kazališnih predstava. Sjajan poznavalac dramske literature. Želimo reći, kako god pogledamo u smjeru Gradimira Gojera, on se u višedecenijskom radu i prisustvu uspravlja i uzdiže kao kulturalni monument. I ne samo kao, već to uistinu jeste: monument bosanskohercegovačkog teatarskog i uopće – kulturnog života u miru i ratu, a sasvim neovisno o tome, šta je teatar Bosni i Hercegovini i Bosna i Hercegovina teatru a, zbog čega i nismo u mogućnosti, u svakom trenutku recipirati, identificirati i adekvatno cijeniti i uvažavati Gojerovu pojavu.

Maja Rubinić: Ilustracija, akrilik na platnu

Maja Rubinić: Ilustracija, akrilik na platnu
(sa izložbe Maje Rubinić u Mostaru 23-30.9.2005.)

Povod ovom promišljanju i progovoru, jeste, nova knjiga Gradimira Gojera, Kazališni kaleidoskop, petnaesta po redu izdavanja, a posvećena predšasnicima teatra Velimiru Stojanoviću i Luki Pavloviću, koji su čitavu jednu epohu teatra na prostorima Bosne i Hercegovine učinili svojim analitičkim, ali duboko poetičnim tekstovima, dostupnom širem krugu čitatelja… Istina je, otkako je prestao izlaziti časopis Pozorište koji je izdavalo Narodno pozorište Tuzla, osim prikraćenosti za mjerodavno i validno razmatranje teatarskih pitanja i poduhvata, Bosna i Hercegovina nema ni ovlašnu hroniku teatarskih zbivanja, a to je za svaku recepciju u budućnosti, nenadoknadiva šteta.

Gojer priznaje svoju začaranost teatrom u svim aspektima, uključujući i pisanje o teatarskom životu. Decenijama je prilježno bilježio, a knjige su se same slagale. Razumijevamo, kako je pisanje o svome poslu i ljubav prema njemu, dio visoke profesionalne etike i odgovornosti, upotpunjavanje slike o sebi, svome radu i teatru, uopće. Polaganje računa suvremenosti i budućnosti na najbolji način. Gojer je sasvim usvojio, pa bez ograda i uvjetovanja radi i živi maksimu Paola Magellija, prema kojoj je: kazalište soba za pravljenje snova. U tom smislu, Gojer je prema teatru i njegovim ljudima – akterima, iznimno brižljiv, pažljiv i nježan.

U ovoj knjizi, Gojer se još jedanput predstavlja kao čovjek i osoba sjajne inventivno-kreativne energije i kulturološke širine i beskrajnog humanizma. O tome najbolje svjedoči njegova krajnja dobrota i nepretencioznost koju možemo pratiti u rasponu: od riječi do iskaza, od prve do posljednje strane ove knjige.

U knjizi, Gojerova bilježenja kreću od odjeljka: Bosanskohercegovačke drame – uvjeta naše kazališne budućnosti – Alija Isaković i bosanskohercegovački teatar, Drama prošlosti i sadašnjosti – dramatski rad akademika Abdulaha Sidrana, Dramatski opus Radovana Marušića – nad rukopisom Triptih o Bosni, Savremena drama o našoj suvremenosti – povodom autorskog rada pisca i redatelja Harisa Pašovića, a nastavljaju odjeljkom: Poetski teatar – A. Šantić, M.Ć. Ćatić, I. Samokovlija, V. Lukić. Slijedi, Dvanaest zapisa o recentnoj teatarskoj produkciji, pa odjeljak: Glazba i teatar, u kojem se Gojer brižljivo bavi portretiranjem maestra Dževada Šabanagića u tri teksta, a donosi i obiman interview sa njim, slijede dva teksta o Ivici Šariću, osvrt na utiske sa proba Ere s onog svijeta Jakova Gotovca, tekst i interview sa maestrom Vjekoslavom Šutejom, tekst povodom četiri decenije rada flautiste Bećira Drnde, tekst o Dubrovačkim ljetnim igrama i Makedonskoj operi, Ranko Rihtman, Duško Bugarin…

Zatim, Dva kritička teksta iz ranijih godina, Piter Bruk, Beket, Konstantinović, Dosije Katarina – Edina Papo i balet – poslanice – šest njih, Luko Paljetak, Đelo Jusić, Belma Čečo, Svijet likovnog angažmana Vanje Popović, Teatarski plakat Branka Bačanovića, Tuzlanski teatar – Putovanja Ivana Frane Jukića – Ivan Lovrenović, Prva bošnjačka opera – Hasanaginica – Nijaza Alispahića i Asima Horozića, Srebrenički inferno – Džemaludina Latića, dramski tekstovi Safeta Plakala, Nijaza Alispahića, Nedžada Ibrišimovića, Zlatka Topčića – u redateljskom iskustvu Gradimira Gojera, Katarina Kosača – posljednja večera – Ibrahima Kajana, knjige: Ivana Ivanovskog, Čede Kisića, Gojka Bjelca, Sarajevska zima, Ines Fančović, Fadil Hadžić, Reihan Demirdžić, Zaim Muzaferija, Sedmodnevnik – povodom Katarine Kosače u Sartru, Suzan Zontag, Makedonija – postojbina teatra, Obitelj Stafanovski, … pa Kazalo imena sa preko 500 podataka…

Maja Rubinić: Apsu i Tiamat, akrilik na platnu

Maja Rubinić: Apsu i Tiamat, akrilik na platnu
(sa izložbe Maje Rubinić u Mostaru 23-30.9.2005.)

Tekstovi Gradimira Gojera, neovisno o obimu i formi, brižljivo su brušeni dragulji koji zauvijek čuvaju slike i aktere kulturnih događanja. Gojer ih pažljivo niže na nit kontinuiteta bosanskohercegovačkog kulturnog života. Svaki tekst, ima svoj istinski i neporeciv raison d’être, znalački i smisleno produbljen Gojerovim sjajnim iskustvom, odmjeren poznavanjem prilika i aktera, njegovom dobrohotnom i kultiviranom osobom. Svaki tekst, zato, ima stvaran smisao i značaj, predstavlja dragocjenost o kojoj trebamo znati.

Većina ovih tekstova, već su objavljeni u Oslobođenju, Večernjaku, Jutarnjim novinama, pozorišnim afišama, etc., ali tek objedinjeni u knjigu – progovaraju višim smislom kontinuiteta samih kulturnih događanja na koja se odnose. Tako se, jedno vrijeme umjetničkih zanosa i izgaranja, pred čitateljem, uistinu kaleidoskopski zavrti – gradeći slike i pretapajući se ih jednu u drugu, baš na način kako ih je Gradimir Gojer brusio do visokog sjaja, draguljne vrijednosti, smisla i ljepote.

12. kolovoza/augusta, 2005.

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Zadnja stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2005-12-29

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Časopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucaković · Sweden