Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 188-189 (99-100 - nova serija)

Godina XXX juli-avgust/srpanj-kolovoz 2005.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Mugdim Karabeg
Kako su nastali Adam i Eva?

Slike iz Amerike

Teri Shaivo je ipak umrla. Prirodnom smrc'u koja je, medjutim, bila u istoj mjeri i ”neprirodna”. Sedam godina je na Floridi bila prikovana za specijalni bolnichki krevet. Nakon teshkog infarkta mozak je desetak minuta ostao bez ishrane i zadrzhao samo funkcije golog vegetiranja zhivota. Muzh je zahtijevao od suda da donese odluku o skidanju instrumenata za vjeshtachku ishranu i da se lishi muka vegetiranja. Otac, majka i ostala rodbina ustali su furiozno protiv. Slijedilo ih je sve vishe i vishe konzervativnih krishc'anskih vjernika, u okviru religioznog pokreta ”Za zhivot”. Dolazili su u grupama, sa svijec'ama i Isusovim raspec'ima, pred bolnicu, u zanosu izgovarali dijelove Biblije i trazhili da medicina dokraja odrzhava ”bozhiju svetost zhivota”. Sudovi su ipak, na temelju medicinske dijagnoze da Teri vishe nikad nec'e normalno zhivjeti, presudili da se njeno tijelo odvoji od instrumenata. Tada se sruchila lavina onih koji su zastupali ”svetost ochuvanja zhivota”. Konzervativci su podrzhavali medicinske nauke dok je trebalo Teri beznadezhno odrzhavati na vegetiranju. Kad su ljekari rekli da nema spasa, onda su se okrenuli i protiv medicine. Intervenisao je i Senat sa republikanskom vec'inom posebnim zakonom koji je obavezao sud da ponovo razmotri ”sluchaj Shaivo”. Predsjednik Bush je pozhurio u Vashington D.C., u nedjelju, prekidajuc'i vikend, da potpishe zakon i da podrshku desnim krishc'anima. Sud ipak nije pokleknuo. Konachna odluka: za Teri Shiavo treba omoguc'iti chovjeku dostojnu ”prirodnu smrt”. Tako je i uchinjeno. Do prirodne smrti ona je ipak stigla neprirodnim putem. Jer su se u njen beznadezhni sluchaj upetljali religija, ideologija i politika. Svaka sa velikim nadama da c'e izvuc'i za sebe nove poene.

Chicago

Chicago

Teri je, medjutim, tek pochetak priche o djelovanju tvrdokornih zastupnika doslovne provedbe religioznih normi onako kako su zapisane u svetim knjigama.

Vec' duzhe vrijeme u nekim drzhavama SAD okupljaju se u shkolskim dvorishtima i aulama, konzervativni vjernici koji izgovaraju redove iz Biblije i slave Isusa. Shkolske vlasti to ne dozvoljavaju, jer po Ustavu religija je odvojena od javnih, drzhavnih institucija. Ali oni ponavljaju kako je Isus duboko u srcima u dushama vec'ine Amerikanaca i da je njemu mjesto i u shkolama, fakultetima, sudovima, Senatu, Armiji i svim ostalim lokacijama u kojim zhive i rade vjernici. Novinari ih pitaju shta c'e biti ako predstavnici svih brojnih vjera i sekti pochnu tako opsjedati javna mjesta agitujuc'i za svoje svetinje, jer su ravnopravni krishc'anstvu u SAD. Konzervativci uzvrac'aju da je to njihova stvar, a Isus nikome ne smeta!

Pojedini vjerski velikodostojnici sa govornica crkava kritikuju vjernike koji podrzhavaju ili su glasali za Demokrate koji su, navodno, ”protivnici vjere”. Dolazi do iskljuchenja takvih ljudi iz pojedinih crkava.

Demokrate nastoje da sprijeche izbor nekolicine sudija koji su tvrdokorni konzervativci, koji su protiv svake vrste abortusa; protiv upotrebe chudotvornih c'elija ljudskih zametaka za nauchna istrazhivanja i lijechenje bolesti genetike i svih vitalnih organa; koji su za anatemu homoseksualizma mimo postavki Ustava. Konzervativci istichu da su time liberali protivnici vjere. U nizu crkava javno se prikazuje video – kaseta na kojoj vodja republikanske vec'ine u Senatu oshtro kritikuje Demokrate da smishljeno koche organizaciju drzhave. Politika direktno ulazi u crkve. I nakon svega medju sudije se bira sve vishe onih koji odgovaraju desnom, republikanskom krilu Amerike.

Richard Sherman je sa uspjehom zavrshio koledzh i postdiplomske studije i konkurisao za profesora na jednoj gimnaziji. Nakon shto je u svemu zadovoljio struchne zahtjeve konkursa, predstavnik shkole ga obavjeshtava da ga ne mogu primiti jer mu je otac javno nastupao u korist ateizma, shto izaziva proteste roditelja uchenika.

Na velikom raskrshc'u dva ”interstejta” odnosno medjudrzhavna autoputa 200 milja juzhno od Chikaga podignut je metalni, bljeshtec'i krst visok 70 metara. Liberali se pitaju: kome treba taj izazov drugim religijama!?

U nekim drzhavama donose zakon kako ni silovana zhena ne smije sutradan uzimati sredstva za onemoguc'avanje trudnoc'e jer to je, navodno, protiv Bozhijeg zakona o svetosti zhivota. U drzhavi Illinois guverner Rod Blagojevic' je prinudjen da donese posebne propise o tome da svi apotekari moraju izdavati zhenama pilule protiv zachec'a, a ne odbijati te usluge u ime svoje religije.

* * *

Simptomatichno je da se upravo u Sjedinjenim Americhkim Drzhavama, koje su u tehnichko – tehnoloshkom i nauchnom pogledu odmakle ”za sedam milja” cijelom ostalom svijetu, zavatreno javljaju glasovi u korist sveobuhvatnosti religije i njenih ustaljenih normi. Ti konzervativci danas sve glasnije negiraju Darvinovu teoriju razvoja i prilagodjavanja zhivih jedinki uslovima okolisha. S tim u vezi i kontroverzna pitanja: kako su, uistinu, nastali Adam i Eva?

Da li ih je svojom svemoguc'noshc'u stvorio Bog odnosno Allah u jednom trenu, u istom obliku i sa svim istim zhivotnim funkcijama kakve ljudi posjeduju danas?

Ili je sve teklo onako kake kazhu egzaktne nauke? Od prve praeksplozije materije u beskrajnom svemiru do pojave planetarnih skupina u chijim su sredishtima sunca. Pa je hladjenjem usijane magme, pojavom vazduha, obradive zemlje i vode, doshlo do sticaja svih uslova za stvaranje zhivota. Vaskrsao je prvi zametak jednoc'elijske bioloshke jedinke u vodi. Koja se postepeno razvijala i usavrshavala sve do pojave ”chovjekolikog majmuna” i najzad najsavrshenijeg bic'a za koje do sada znamo da postoji - chovjeka? Dakle po zakonima razvoja koji traje milijardama godina, odnosno evolucije i prirodnog odabiranja zhivih jedinki, chije je osnove davno definisao biolog Darvin.

* * *

Svete religiozne knjige – kazhu mnogi americhki nauchni radnici - dozvoljavaju zakljuchak da su razvoj i prilagodjavanja zhivog pa i ”mrtvog” svijeta dokazane chinjenice. To ne negira uvjerenje i vjeru da iza svih tih pojava i fenomena postoji Bozhija moc' koja je ustanovila zakone i pravila osnovnog reda stvari.

Istovremeno, medjutim, jacha plima onih koji bi da zaustave taj tok stvari i ”utvrde” kako je danas sve onako kako je bilo u prapochetku i zapisano u Bibliji, Svetom pismu, Kur’anu, Talmudu... A da bi oni bili u pravu mora se, izmedju ostalog, sa scene ukloniti biolog Darvin i njegova nauchna istrazhivanja i zakljuchci da se zhivi svijet stalno razvija, prilagodjava i tako odrzhaje svoju egzistenciju. Fundamentalni vjernici – krishc'ani upravo idu tim putem.

Sve je vishe onih koji tvrde da je Darvin improvizovao svoj ”dokazni postupak” na temelju relativno malog broja primjera koje je sam izabirao i slobodno, nenauchno tumachio. Medju njima su najbrojniji fundamentalni vjernici koji nepokolebljivo stoje na stanovishtu da sve jedinke stvorene Bozhijom voljom ostaju onakve kakve su bile od praiskona i ostac'e do buduc'eg iskona. Oni se s gadjenjem zgrazhaju nad postavkom da je ”chovjek postao od majmuna”. Time oni, praktichno, odrichu nauku i razvoj. Jer ako je sve danas kao shto je bilo prije 5 milijardi godina, chemu upotreba savrshenstva ljudskog uma i nauchna istrazhivanja?

* * *

Danas se u 13 americhkih ”crvenih” drzhava, one koje su mahom za Republikansku stranku, trazhi od shkola i profesora da ”budu kritichni” prema Darvinovoj teoriji evolucije i da je samo napomenu, jer ona, navodno, negira Boga.

Oni pronalaze ”srednji izlaz” iz te zagonetke koji vodi ka, istinu govorec'i, nejasnom, ili u najboljem sluchaju maglovitom rjeshenju. Oni sve vishe govore o agensu ”intelligent creativism” (intelidzhent kreativizm) – dakle ”inteligentna moc' stvaranja”. O tome bi trebalo uchiti u shkolama. Mnogi smatraju da su to mala vrata za uvodjenje religije u shkolske klupe, jer iza termina ”inteligentno stvaralashtvo” opet stoji Bog, shto je inache protuustavno.

Ipak i dalje egzistira veliki broj pobornika Darvina, medju kojim su pretezhno nauchni radnici, chesto i sami duboki vjernici. Oni medjutim ulogu svemoguc'eg Bozhijeg stvaranja ne vide u nekim jednom za uvijek datim normama, vrijednostima i dostignuc'ima, vec' kao kreativni poticaj nastanku, razvoju i nestanku, gdje nauci ima itekako mjesta. U toku TV diskusije o uzrocima cunami tragedije u indijskom potkontinentu i trazhenja pitanja na odgovor: da li je izginuc'e 200.000 ljudi bozhija kazna za neposhtivanje Bozhijih normi, jedan od uchesnika, inache islamski velikodostojnik, je rekao: ”Ma kakva Allahova kazna! Pogreshno je misliti i tumachiti kako se Bog bavi svim moguc'im pitanjima i ”sitnicama” zhivota i prirode. On je dao usmjerenja, osnovne norme i pravila, ostalo je djelovanje tih Bogom danih zakonitosti i slobodne ljudske volje.”

* * *

Oni koji priznaju zakonitosti razvoja i prilagodjavanja, koje fundamentalni vjernici po pravilu stavljaju u rubriku ”protivnika vjere”, takodje polaze od stanovishta da se Bog ne bavi svim moguc'im pojedinostima kozmichkih i zemaljskih procesa i fenomena. On je dao zakone koji generalno regulishu prirodni razvoj i bioloshke fenomene, stvorivshi uslove da ljudski mozak primjenom nauchnih metoda i spoznaja, deshifruje neke ranije nedostupne tajne. Jedan profesor teologije pishe u ”Chikago Tribunu” kako u vrijeme dok je nastajala Biblija – izmedju 1000. godine prije Krista i 150 godina poslije njega – nisu bili poznati ni virusi, ni bakterije, ni uzroci mnogih psihichkih bolesti, na primjer shizofrenije koja se nekada tumachila kao useljavanje ”demona” u ljudsku dushu. I tada su se po pravilu masovne pojave smrtonosnih zaraza tumachile kao ”bozhija kazna”. Danas, medjutim, kada elektronski mikroskopi snimaju najsitnije viruse i bakterije, kada supermoderni aparati snimaju svaku sekciju mozga, pluc'a ili srca, jasno da se to vishe ne mozhe smatrati kaznom neke vishe sile, ponajmanje Bozhijom, vec' posljedicom realnih uzroka i nekadashnje nemoc'i chovjeka da sprijechi takve tragedije. Bog je prepustio chovjeku da otkriva sve vishe ranije neodgonetljivih tajni i da tako razvija i sebe i svoj okolish. Bog je stvorio prvu klicu zhivota i uspostavivshi norme harmonichnog razvoja omoguc'io da se pojavi i prvo razumsko bic'e – chovjek. Nije chovjek postao od majmuna, vec' se njegova genetika razvijala iz zajednichkog korjena paralelno sa strukturama majmuna, koji su lichili a i danas liche na chovjeka ali su zaostali na nedostizhnu razdaljinu iza njega.

Ne treba misliti da se ova borba ”konzervativaca” i ”liberala” u SAD odvija izmedju dubokih vjernika i onih koji su sumnjivi zbog ”ateizma”. U redovima liberala takodje je najvishe vjernika, chesta su imena doktora nauka iz oblasti teologije kao i shefova univerzitetskih katedri za pitanja vjera, uz to i crkvenih veledostojnika.

* * *

Zashto, pitaju se oni koji ne prihvataju argumente fundamentalnih tumacha vjerskih knjiga – ne dozvoliti moguc'nost da je i nauka rezultat Bozhijeg ”inteligentnog stvaralashtva” dijelom prenesenog u ljudski mozak? Nigdje u vjerskim knjigama ne pishe da nema nauke, da je zabranjena i da je razvoj zhivog svijeta nemoguc'. Jer prvi ljudi, Adam i Eva, bili su sasvim odredjene boje kozhe i rase. Odakle onda, ako nema razvoja i prilagodjavanja, da danas imamo crnce, bijelce, zhutu rasu, crvenokoshce itd? To je rezultat prilagodjavanja ljudi novim podnebljima i klimama. A da nije toga ljudski rod bi brzo izumro.

Oponenti fundamentalnog tumachenja religije pitaju: Da li su norme svetih vjerskih knjiga, napisane davno, u svemu vazhec'e i dan-danile? U Bibliji, a i nekim drugim svetim knjigama, se govori o istrebljenju zhidova i homoseksualaca, o tome kako je zhena privatna svojina, odobrava se ropstvo itd. Sve je to nespojivo sa danashnjim poimanjima demokratije, slobode i ravnopravnosti naprednih, razvijenih drushtava. To znachi da je chovjek taj koji u svakom novom vremenu mora tumachiti vjerske kanone prilagodjeno opshtim drushtvenim uslovima trenutka u kojem se zhivi.

* * *

Onda nova pitanja. Zashto se u Americi zastupnici ortodoksnog, zamrznutih tumachenja religioznih normi suprotstavljaju Darvinovoj teoriji razvoja i prilagodjavanja i svemu shto mozhe da ugrozi integritet doslovnog tumachenja i primjene onog shto je napisano u svetim knjigama? Liberali kazhu: zbog toga shto oni Bibliju upotrebljavaju kao oruzhje u politichkoj borbi za vlast, shto nije posao religije koja prevashodno vodi rachuna o moralu, duhovnoj kulturi, socijalnim uslovima zhivota, shirenju dobra itd. Oni direktno utichu na sluzhbene organe pretezhno republikanske orijentacije, radi diktiranja uredjenja drushtvenih odnosa po njihovim konzervativnim mjerilima. Oni Boga proglashavaju vlastitom svojinom, kao da on postoji radi pojedinih drushtvenih slojeva i njihovih interesa, radi parcijalnih politika, rasa i naroda, a ne podjednako za sve ljude.

* * *

Neki kazhu da jer srec'na okolnost shto Amerika ima svoje konzervativne Republikance i liberalne Demokrate. Jer to, navodno, odrzhava pozheljnu drushtvenu, politichku, socijalnu i kulturnu ravnotezhi. Jer po konzervativcima bi SAD svako jutro ustajale ”na obe desne noge” i mnogo toga bi tapkalo u mjestu i vrac'alo se u srednji vijek. Demokrati bi, medjutim, otvarali puteve za suvishe slobodnjachko uredjenje drushtvenih odnosa pa i nemire koji mirishu na neke nove ”proleterske revolucije”, odnosno Amerika bi stalno ustajala ”na obje lijeve noge”.

Njihovo odmjeravanje snaga drzhi americhke prilike na spasonosnoj ”srednjoj liniji”.

* * *

Ja lichno, kao pisac ovih redova, stojim chvrsto na Darvinovoj teoriji razvoja jedinki i prilagodjavanja okolishu. Imam za to chvrste dokaze. Nakon shto sam dugo lezhao na betonu podzemnog tunela u Dretelju, napipao sam izmedju desnog boka i kichme nekakvu veliku, malo natechenu okruglinu promjera 10 centimetara. Kada sam se opet obreo kod kuc'e pogledao sam to u ogledalu. Vidim na kuku mi i na ledjima velika, tamna, malo ispupchena i otvrdla ploha. Bila je to zashtita kozhe i kostiju od tvrdina betona. Znachi moj organizama se odmah u toku od 60 dana, pocheo prilagodjavati novim uslovima zhivota u konclogorskom okolishu. Ko zna shta bi sve na meni izraslo da je kojim sluchajem bilo moguc'e da se u Dretelju zadrzhim 60 miliona godina, koliko traje evolucija i prilagodjavanje chovjeka sredini! Izashao bih otuda slichan okoshtaloj kornjachi ili krokodilu zashtic'enom tvrdim kozhnatim plohama, kao srednjevjekovni vitez metalnim oklopom!

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Zadnja stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2005-12-18

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Chasopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucakovic' · Sweden