Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 187 (98 - nova serija)

Godina XXX juni/lipanj 2005.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Salko M. Pezo
Generacija mladih talenata

Kratak osvrt na izložbu učeničkih radova iz likovne kulture, povodom dana IV Osnovne škole Mostar, 16.05.2005. god. (nastavnica Likovnog: Tajma Guzin)

Likovna kultura u osnovnim školama se zasniva na likovnom jeziku koji učenici stvaraju u nekoj korelaciji sa postavljenim zadacima. Dakle, govorimo o likovnoj kulturi, likovnom jeziku kojim djeca nastoje da iskažu svoje ”stanje”, a sve to kroz postavljene zadatke. Zato kažemo da znati gledati jedno likovno djelo, treba znati čitati i likovni tekst. Znati čitati likovni tekst znači poznavati likovne probleme i karakteristike koje nose ti problemi. Zatim poznavati karaktere i prepoznavati ih kroz likovne elemente: liniju, boju, valer, proporciju, simetriju, asimetriju, ritam itd. Samo poznavanje karaktera likovnih problema znači pravilno iščitavanje likovnog teksta koji je sastavljen od likovnih riječi, u ”rečenice”, koje nam opet daju pravu sliku o autoru. Zato kažemo da, gledati u likovnom smislu znači isto što i čitati u književnom. Ponekad to i nije baš najjednostavnije. Prvo likovno opismenjavanje je zahtjevno i u mnogo slučajeva naporno, jer traži kompletno poznavanje likovnih pravaca, tehnika, epoha, materijalnih i psihičkih elemenata, a sa druge strane se susrećemo sa problemima sasvim druge prirode.

Tibor Grbić (IV Osnovna škola): Ilustracija, linorez

Tibor Grbić (IV Osnovna škola): Ilustracija, linorez

Prvo, danas kada je iščitavanje dječijeg likovnog teksta dobilo svoju naučnu potvrdu, dešava se da imamo u školama vrlo malo časova likovne kulture, što je po meni ne samo pogrešno, nego i vrlo zabrinjavajuće. S druge strane djeca žele da se likovno izražavaju, ali ponekad svjesno prikrivaju svoje probleme, i u kontaktima sa drugom djecom ih vrlo vješto prikrivaju. Često se dešava da upravo one stvari koje pokušavaju verbalno izbjeći, prikriti, likovno kažu, ne sluteći da su kroz: hladnu ili toplu boju, kroz asocijativni karakter linije, kroz disproporciju, perspektivu, kroz proderan papir, upravo ispričali ono što je u njima i ono što se boje ispričati drugu ili drugarici, plašeći se valjda prepričavanja ili otkrivanja tajni. Cijeli taj proces je veoma bitan u sazrijevanju, likovnom opismenjavanju, da bi se dobila jedna zdrava, kreativna, kulturno bogata ličnost.

Sve ovo sam zapisao nakon gledanja izložbe dječijih radova u Centru za kulturu u Mostaru povodom dana IV osnovne škole. Zapravo, bio sam oduševljen tim izlivom emocija kroz razne tehnike.

Amar Leto (IV Osnovna škola): Ilustracija, linorez

Amar Leto (IV Osnovna škola): Ilustracija, linorez

Prije samog otvorenja izložbe pregledao sam radove i uvjerio se da su godine provedene na Nastavničkom fakultetu Univerziteta ”Džemal Bijedić” u Mostaru sa nastavnicima likovne kulture dale svoje prve rezultate, i da je jedan dio i nas koji smo učestvovali u formiranju tog kadra, ugrađen u taj kreativni proces. Zato sam sami čin otvaranja izložbe započeo na neuobičajen način, zapravo sam rekao da ću svjesno izbjeći onu poznatu floskulu kojom obično počinju neke svečanosti, otvorenja izložbi itd., ”pripala mi je izuzetna čast” … nego sam rekao ”s izuzetnim zadovoljstvom večeras otvaram izložbu dječijih radova”.

Možda to i ne izgleda bitno, možda zbog toga i nema više časova likovne kulture u procesu nastave, možda i sam odnos prema dječijem likovnom iskazivanju i nije toliko prisutan kod ljudi koji bi trebali to da znaju, ali meni je to bio praznik, to je bila svečanost, ne samo povodom dana škole, nego i zbog same spoznaje da je dječiji crtež zauzeo svoje zasluženo mjesto u svijesti ljudi, počev od roditelja, nastavnika, pa do znatiželjne publike. To je tek početak jednog procesa u analizi i vrednovanju rada jedne populacije koja ima šta da kaže, a i nama da ukaže na neke stvari koje prema njima, ponekad nesvjesno, ponekad zbog ”umora” nećemo da pogledamo niti da se unesemo u probleme koji ih prate.

Armin Pekušić (IV Osnovna škola): Ilustracija, linorez

Armin Pekušić (IV Osnovna škola): Ilustracija, linorez

Kada bih izdvajao neki rad sa izložbe, bio bih subjektivan i nepravedan prema mnogim crtežićima koji u sebi nose puno emocija i prikrivenih tajni, zato nijedan ne želim izdvojiti, nego ću ovaj tekst završiti kako sam i počeo prilikom otvaranja izložbe ”Sa izuzetnim zadovoljstvom proglašavam ovu izložbu otvorenom”.

Akademski slikar, docent
Pezo M. Salko

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Zadnja stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2005-11-13

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Časopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucaković · Sweden