o

Home · Info · Arhiva ·
Novi broj · Trazi · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 110-111 (21-22 - nova serija)

Godina XXV januar-sijecanj/februar-veljaca 1999.
Prethodna · Sadrzaj · Slijedeca

Zeljko Grahovac
JOSIP LESIC: "VJESTINA UMIRANJA"
u pripremi za stampu, "Bos. knjiga"

Cinjenica da ovaj rukopis predstavlja dio ostavstine preminulog autora na jedan neobican nacin se nadaje kao magicni odbljesak artefaktom priredjene iste situacije - "posthumnoga objavljivanja" apokrifne autobiografije Jakova Santica, mladjeg, rano umrlog brata pjesnika Alekse i "crne ovce", "sina razmetnoga" ugledne mostarske trgovacke porodice... Sam odabir teme, kao njezina poeticka artikulacija, predstavljaju "pun pogodak": jedan djelic knjizevno-istorijskog mita o velikom pjesniku, o njegovom patriotizmu i ljudskoj samozatajnosti i velicini - dobio je ovim romanom profinjenu, distansno - ironicnu reinterpretaciju, visestruko instruktivnu i poticajnu.

Prije svega, aktuelizovan je i vjesto umjetnicki sublimiran upravo onaj dio atmosfere i duha Santicevog Mostara koji je, s tacke gledanja naseg opstanka danas, mnogo interesantniji (i problematicniji!) od onih predanjem, "pripotemljenih" i "jubilarno - prigodnih" predstava o tom dobu i miljeu... Nesretna sudbina mladog covjeka koji je zarana bio profiliran zestokim otporom prema licemjerstvu i "ciftinstvu" plemenski zaostale patrijarhalne sredine i koji je zarad surovosti morala sto ne poznaje "kompromise koegzistiranja" razlicitih svjetonazora i osjecanja zivota bio primoran odabrati najdrasticnije forme otklona od porodicne i zavicajno - carsijske skucenosti - privlaci nas dahom autenticnosti i stvarnosti i duhom moderniteta: Jakov Santic se u ovom romanu predstavlja kao tipicna zrtva primitivnog mentaliteta konzervativne sredine i kao osobnost koja se, hrabro i svjesno, suocava sa smislom i besmislom zivota svedenog na nepristajanje uz... bilo sta sto bi ogranicavalo njegovu slobodu i sputavalo njegovu zelju za zivotom... Lesic je vrlo vjesto ucinio mladjeg Pjesnikovog brata (otpadnika i gubitnika) i moralno i duhovno superiornijim i, u svakom slucaju, interesantnijim i dolazecem vremenu blizim - upravo u onom zivotnom, egzistencijalnom smislu - od cjelokupnog miljea iz kojeg je potekao, pa i od samog brata Alekse...

Dobrivoje Bobo Samardzic - Starina

"Pijanstvo zivota - postalo je moja jedina nada", pise Jakov, formulisuci na drastican nacin duhovno produktivnu (ali, zivotno rizicnu, samoubilacku) kontrapoziciju prema utilitarizmu malogradjanske egzistencije. Njegov zivot u ovom romanu evociran kao "Tamna strana Mjeseca", kao tragicno nalicje izvanjskog bljestavila i pitomine zavicajne ambijentalnosti i domaceg socio - psiholoskog arhetipa plemenski i nacionalno svedene kolektivne svijesti - i utoliko je interesantniji za sve nas koji se i danas, s vise ili manje uspjeha, pokusavamo suprotstaviti jos uvijek dominantnom modelu "horskog misljenja" i ideolosko - politickog i prakticnog sputavanja individualnosti i njezinog podredjivanja duhu i interesima "stada".

Lesic je pronasao pravi poeticki koncept - ispisujuci roman u stilu pikarske proze i s mjerom suprotstavljajuci fabulativnoj uzburkanosti i avanturistickoj motivaciji dosta suzdrzan, precizan i racionalan iskaz. Sizejna gradja u potpunosti korespondira s karakterom glavnog junaka i s oboljenjima njegove sudbine - ljubavne avanture, ponorno pronicanje u samu sustinu situacija i likova s kojima dolazi u dodir (karakteristicno za covjeka koji brzo i intenzivno zivi), usudna sklonost njegovog bica prema mraku, protivrjecnostima i tragizmu zivota, simultano smjenjivanje scenarija gdje se provodi opravdana i minuciozna gradacija motiva po njihovoj tezini i zestini, psiholoski dobro utemeljeni kontinuitet bjezanja od situacija i stanja koje glavnom liku prijete bilo kakvim trajnijim vezivanjem itd. - sve to pokazuje zavidnu vjestinu autorovu u fabulaciji i kompoziciji romana. Jednostavnost i neposrednost narativnog iskaza, svjezina slika, leksicka socnost, uzivljenost u unutrasnji ritam dozivljaja glavnog junaka, odmjerenost u poetsko - filozofskim kondenzacijama i deskripcijama - to nam, opet, ukazuje na rasni dar pripovjedaca koji, eto, moze ici ruku pod ruku s vrsnim znanjem teoreticara i profesora knjizevnosti...

Ocito je da se ovdje radi o rukopisu koji je pomno i studiozno gradjen i dotjerivan. Cini se da je nemoguce u njemu pronaci bilo kakvu nedosljednost, neujednacenost, neutemeljenost. U psiholoskom smislu lik Jakova je besprijekorno izgradjen - s uzivljavanjima i s nijansiranjima koji odlikuju samo vrhunske majstore proze - ponavljanje "motiva utvarnosti" realnog dozivljaja (utemeljeno u prenapetosti, u velikoj zivotnoj i emocionalnoj koncentraciji Jakovljevoj - koje intenzivnost dozivljaja, u granicnim situacijama, dovode do nestvarnosti i halucinantnosti); gotovo medicinska ucenost i "verziranost" u deskripciji bolesnih stanja tuberkulozom ophrvanog mladica; uravnotezenost i vjerodostojnost u oslikavanju stanja moralne svijesti i (ne)savjesti nesretnika koji otima od zivota ono sto mu je namijenjeno - ne gubeci, pri tom, nikad dostojanstvo i skoro aristokratsku plemenitost zivotnog i duhovnog stava; mjera s kojom se cinizmu zivota prilagodjava taj sto je, istovremeno, i duboko osjecajan, i sumorno neosjetljiv (mjera onog koji zna da ce brzo umrijeti i da nista iza njega nece ostati!) - strasnik i ocajnik, naporedo i odjednom; prefinjenost poente u kojoj se razrjesava ta unutrasnja protivrjecnost - predsmtno radovanje u kojem Jakov nadrasta samog sebe i svoju sudbinu - sve to sto smo nabrojali svjedoci o visokim dometima psiholoskog realizma, koji se ne moze u ovom kontekstu nazvati ni klasicnim, ni modernim, koji je, jednostavno, najprimjereniji artikulaciji jedne ovakve teme.

Mersad Berber - Ilustracija

Znalac i refleksivni duh ocituju se u odredjenim nijansiranjima i asocijacijama vezanim za Jakovljevo prvo putovanje u svicarske planine (suptilne deskriptivne asocijacije i "natpjevavanja" s Tomasom Manom i njegovim opisom Kastorpovog dolaska u Davos, u "Carobnom brijegu"), za karakteriziranje pojedinjh likova - Rusa iz sanatorijuma (gdje se, takodjer, preplicu poznati iz literature tipovi i karakteri), za profiliranje lika Alekse Santica (njegovih unutrasnjih protuslovlja i ljudskih nedosljednosti) itd. Treba isto tako naglasiti i osebujnu prisnost i uzivljavajucu snagu u Lesicevom profiliranju i gradiranju zenskih likova u romanu (od Soke i Katarine - do Natase i Laure) - gdje se nikad ne gubi mjera u artikulisanju i u utemeljenju njihovih odnosa s Jakovom (cime autor, naravno, daleko nadrasta prozaicnost i nametljivost "ljubavne tematike" standardnih avanturistickih i popularnih romana).

Na kraju, ostajemo u dilemi - trebamo li se vise radovati zbog objavljivanja ovog romana (koji ce, nesumnjivo, dati svoj veliki doprinos obogacenju tekuce knjizevne produkcije u BiH) - ili tugovati zbog prerane smrti njegovog autora (s kojim smo, isto tako nesumnjivo, izgubili jednog izuzetno nadarenog romansijera)...

Prethodna · Sadrzaj · Slijedeca

Sead Hasanefendic - Pejzaz sa stablom i ruzicastim oblakom

Home · Info · Arhiva ·
Novi broj · Trazi · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Casopis Most je upisan u evidenciju javnih glasila R BiH pod brojem 536 od 30.11.1995.
i oslobodjen je placanja poreza na promet.
ISSN 0350-6517

Na vrh

Copyright © 1995-1999 Casopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Sadrzaj obnovljen: 22-01-2005

Design by © 1998-1999
HarisTucakovic, Sweden
oo