Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 211 (122 - nova serija)

Godina XXXII juni/lipanj 2007.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Zharko Djurovic'
Mozaik medijskih naravi

Paradoksalno je ali tachno da je jedan dio nasheg intelektualnog
stalezha obolio od prostakluka i mrziteljstva

Ako bismo trazhili formulu komunikativnog identiteta kod nas (manifestuje se kroz vishe vidova, a najvishe televizije), uochili bismo da mediji stavljaju obrazovanje u drugi plan. Ako se zapitamo zashto, odgovor c'emo pronac'i u brzim mijenama zhivota, koje ne pruzhaju uslove za jedan racionalniji pribir. Rekao bih da su mediji, iako se to poriche, produkti i zhrtve tih mijena, za koje nijesu pronashli odgovarajuc'i kljuch. Slabi su izgledi da c'e ga pronac'i, ne bar u dogledno vrijeme. Tako c'e i obrazovanje dijeliti sudbinu opshteg nesnalazhenja.

Buchnost i senzacija mnogo ne znache za sticanje medijskog ugleda. Oni nijesu ekvivalentni dubljim duhovnim smjeranjima i spoznajama. Medijatori javne rijechi najvishe se drzhe povrshinskog sloja i dekorativne recepcije. U najvec'em broju sluchajeva ugadjaju odabranicima oficijelne vlasti, znajuc'i da pohvale imaju uzvratne repeticije.

Korijene takvim pojavama treba trazhiti u strukturi nasheg mentaliteta, koji se teshko oslobadja sujete i zavidljivosti. Htjelo bi se sve na prechac – uvazhenje i puna darodavcheva ruka. Da li za to treba uprijeti prstom na socijalnu nesigurnost ili neki drugi razlog, teshko je rec'i. Ja bih krivicu trazhio u niskom stupnju obrazovanosti, koja se epidemichno shiri na sve socijalne ogranke. Tu mislim i na bogatashe skorojevic'e, koji umjesto knjiga listaju sumnjivo stechene banknote. Njima je tudja svaka duhovna izbirljivost. Kad pokushaju da je steknu, to ima parodichan diskurs. To je skup danak za obrazovanje.

Samir Veljkovic': Bez naziva, siporex

Samir Veljkovic': Bez naziva, siporex

Ako pogledamo dnevnu shemu TV emisija, zapazic'emo prevlast zabavnih programa koji su najvec'ma prizemni. Graniche se sa porno kichem, koji je, nazhalost, postao opsesija vec'eg dijela nashe osiromashene populacije. To joj dodje kao naknada za ubogost zhivljenja! Tu su i golishave zhenskinje koje raspaljuju mashtu i stvaraju privid srec'e. Kako vrijeme teche, sve je vishe programa sa takvim naglaskom. Umjesto glasa, revijalizuje se golotinja kao produkt opshteg zaludjenja. Zhivot se preimenovao u vasharishte. U naplatnu rampu zastidja!

Obrazovanje, shta to bjeshe?

Ono je proces koji traje vascijelog chovjekovog zhivota i refleksira se na neprestano bogac'enje vlastitog subjektiviteta. Elektronska komunikacija pomazhe vjezhbi duha, stimulishe moderan transfer znanja. Ima i kreativna svojstva, ako je obuzeta smjelim pojmovnim kombinacijama. Traganje za takvim i slichnim vrijednostima spada u obrazovne potrebe, jer onaj ko chita jezik mashine, adaptivan je na mnoge izazove tehnichkih novina. Mediji rijetko prate tu vrstu duhovnog eksponiranja, iz prostog razloga shto joj je priroda slozhena i za mnoge zbunjujuc'a. Slobodan sam rec'i da razne igre pragmatizuju duh njihovog korisnika. Uche ga invenciji kao favoritu spoznaje. Kako u ovoj elektronskoj eri slika ima svoj jezik (on je zamjena za rijech), valja pronac'i rakurse njenog vizuelnog osmishljenja. Vizuelno je efektnije od ”personalizovanog govora”. Zanima ga dublji zahvat i visheznachna percepcija. Medijima pripada udio da svikne gledateljstvo na takve vidove transformacije. Narochito kad se opredjeljuju za emitovanje eksperimentalnih programa iz sfere umjetnosti, gdje se govorom tijela mozhe izraziti filozofija egzistencije, buduc'i da pokret smishlja slojevitost priche; njenu tenzichnost i dubinu.

Obrazovanje se ne odnosi samo na shkolske okvire. Shkola jeste odskochna daska za spoznaje odredjenih identifikacija zhivota, ali se njome ne zatvara krug duhovne znatizhelje.

Svjestan sam da se obrazovnost stiche i pomoc'u tv slike, ali ona nikada ne mozhe biti zamjena za knjigu i za njene duhovne radijuse. Knjiga je zapostavljena. Zapostavljena je jer iziskuje napor chitanja. Za one koji je smatraju ”klicom mudrosti”, ima tretman duhovne okrepe. Buduc'i da se umnogome izmijenio nachin ljudskog komuniciranja, knjiga je izgubila ranija znachenja. Da bi je prilagodili racionalizaciji slobodnog vremena, reduciraju je na ”aktuelne izvatke”, koji nijesu nishta drugo do njeno smishljeno ubijanje. Tehnichki um uslovio je takvu sudbinu knjige. Duh i kreativnost trazhe u njoj lucidna polja, a ona se bashtine u dobroj knjizi. Poznati sociolog kulture Ratko Bozhovic' je u pravu kad kazhe da bez knjige nema cjelovitijeg otkrivanja chovjekove sushtine i totaliteta njegovog postojanja.

Da bi se popravio postojec'i vakuum u njegovanju kulta knjige, mnoge izdavachke kuc'e pribjegle su korisnom lukavstvu. Knjigu shtampaju kao aneks dnevnoj novini, uz jeftinu cijenu. Na taj nachin oni podizhu i obrazovni nivo svoga chitateljstva. Takva pilula djeluje ozdravljujuc'e na nashu duhovno zaparlozhenu sredinu, koja je najvec'im dijelom okrenuta zabavi kao tobozhnjem smislu zhivota. A zabava je najcheshc'e kich sa vishe varijacionanih obiljezhja. Rekao bih pogubnih za obrazovanje. On spada u svojevrsne atentatore na dobar ukus i kritichku mjeru. Kich posjeduje magnetna svojstva. Ona se manifestuju u spoljnim odsjajima: iluminaciji svijetla, razgolic'avanju zhenskih oblina i slichno. Svjedoci smo prekrivanja stvarnosti velom zabavljachkih ugodnosti. Neko to naziva zhivotom u ruzhichastom, a neko karnevalizacijom tashtine.

Kich je prisutan u svim vidovima medija. On se u njima emanira sladunjavoshc'u, koja ima za cilj da gane lazhnom osjec'ajnoshc'u i pritvornoshc'u. Reprodukuje se i kao destrukcija, ukoliko se zheli omalovazhiti sagovornik.

Mediji chesto sluzhe i kao mjesto ruzhenja neistomishljene strane. Na njen rachun ispaljuje se barazhna vatra uvreda vulgarnog tipa, vjerujuc'i da se tim nachinom ostvaruju poeni u sporu. Uvreda sama po sebi dijagramira nizak stepen obrazovanja, a uprazhnjava se najvishe u politichkim i drugim duelima, u koje posebno istichem emisije ”Ring”, ”Piramida” i dr. Mnogi uchesnici u raznim debatama ne posjeduju ni osnovni smisao za kulturan dijalog. Lako i bezobzirno ga narushe, iako su im usta puna rijechi o toleranciji i uvazhavanju.

Paradoksalno je ali tachno da je jedan dio nasheg intelektualnog stalezha obolio od prostakluka i mrziteljstva. Tamo gdje su na snazi takvi porivi, dijalog je nemoguc'. Nijesam vidio da je nekome u emisijama ili javnosti uskrac'eno da pljuje na neistomishljenika. To nazhalost postaje neka vrsta stereotipa, u kome su podjednaki ”producenti” lichnosti iz vlasti i opozicije. Nije moje da upuc'ujem ”prestupnike” na promjenu u ponashanju, ali se ipak usudjujem da kazhem da se vlastita duhovna individualnost ne mozhe bogatiti na takvom razboju.

Jedna od velikih smetnji za neshto shto smatramo mislec'im u razvoju duha je – politichki govor. On do te mjere opsijeda medije da u njemu ima malo mjesta za individualna stanovishta. Politichka pragma ga protjeruje. Daje mu nametljivost propagandnog efekta. A kad je neshto nametljivo, izoblichava prirodu komuniciranja. Tu se dijalog pretvara u prisilu jacheg, a oponent u subjekt diskvalifikacije. Moramo se navikavati na neistomishljenike. Ako ne poshtujemo to nachelo, onda se blokira svaki put do istine.

Duh istomishljenika je vrsta kolektivnog monologa. Zato nema svojstvo tolerancije, ma o chemu se raspravljalo. Obavezna saglasnost prozheta je suzhavanjem mishljenja politichkoj pragmi, shto je zapravo cilj ”mentora”. To stvara psihologiju poslushnosti, koja chesto dobija oblichje pravila. Rijech je o opasnoj vrsti instrumentalizacije za koju je kriva politika i njen mehanizam presije. Izmishljaju se tabu teme kao vrsta upozorenja da nije uputno izlagati se rizicima raznih vrsta – od premjeshtanja na manje vazhnije mjesto, do gubljenja posla.

Medijska rijech gubi oshtricu kritichnosti zbog straha oci navedenih posljedica. Ne znam koga treba obrazovati da takve pojave ne dobiju osnazhenje. Mislim da obrazovanje nedostaje politicharima, jer zatvaraju dijaloshku komunikaciju sa neistomishljenim sagovornikom. Misle da je njima dato pravo na konachnu rijech, iako se pod njenim plashtom kriju mnoge nevoljne stvari. Niche kazhe da sve istine koje se prec'ute postaju otrovne. Mediji bi morali da imaju u vidu tu mudru filozofsku misao.

I kad j e rijech o jeziku, mediji su prosto zatecheni. Svi mi znamo da je jezik sushtastveno bic'e naroda. Ako otudjujemo jezik otudjujemo mnoge dobre vrline, pochev od naravi, iskustva, mjere i obzira. Jezik sa ovih nashih crnogorskih prostora polako izmiche svom prirodnom znachenju i zapuc'uju se, ne od sada, u tkivo tudjeg jezika ne bi li tamo dobio shto naglashenije vazhenje. Ono se izborom tudjeg nasljedja ne mozhe nac'i. Mozhe se nac'i tashtost, lazhna kindjurenost i mnogo shta drugo shto ne spada u vrline nashih ljudi. Mnogi nashi pisci postali su zdushni iznevjerachi jezika.

Iznijec'u nekoliko primjera iz kojih se to mozhe vidjeti. Imena junaka pricha i romana sa nashim lijepim imenima, preobratismo, zarad amero-prestizhnosti, a u sushtini duhovne ubogosti i praznorjechja, u Dzhoja, Ronalda, Dejvida, Dzhozefine, Barbare, da c'e se nashi potomci pitati u kojoj su zemlji zhivjeli njihovi preci.

Ako hoc'u da kupim hljeb, to mogu u pekari zvanoj Kristofer, pic'e mogu da popijem Kod Frenklina. Skoro svaki kafic', a tako je i sa prodavnicama mjeshovite robe, filmoteka, diskacha i slichno, nosi ime stranog porijekla, da nekad, u shetalishnom zanosu, pomislim da sam u Dalasu ili Atlanti. Kad se prenem iz zanosa, vidim da ja to shetam Balshic'evom, Hercegovachkom, Manastirskom ili nekom drugom ulicom u Podgorici ili Nikshic'u. Mediji ne biljezhe moju shetnju, ali bi mogli da zabiljezhe moje chudjenje shto je to tako.

Volio bih da ovu moju opazicu shvate u kljuchu da je jezik neshto najdragocjenije shto imamo. I zato sam revoltiran na sve shto je pozajmilo tudju pelerinu. Tudjim pismom nashi brzoruki firmopisci i objeshenjaci, hoc'e da kazhu da su neko i neshto. Zar to ne mogu da urade pod vlastitim imenom ili imenom kraja iz koga potichu, a ne da potezhu tudja imena chiji smisao ni sami ne znaju. Misle da je tudje ime viza za uspjeh!

Zagledajte se u natpise firmi. Tamo se kochopere tudji nazivi, u svjetlosnoj boji. Takva socio-slika grada odvec' mi zasmeta. Ne govori li ona o gubljenju nasheg duhovnog identiteta, prema kome smo postali ravnodushni. Pa i nashi mediji koji prate nash zhivot svakidashnji, ne uochavaju i ne osudjuju ovo nashe jadno zorenje tudjim duhom i ruhom.

Vlada uvjerenje da je uchenje vazhna komponenta obrazovanja. Tu chinjenicu moramo prihvatiti uslovno, jer obrazovanje ne tiche se samo ono a shta se uchi nego i kako se uchi. Ako se budemo slijepo drzhali nametnutih normi, makar one dolazile iz evropskog ambijenta, plashim se da c'emo zanemariti nashe crnogorsko duhovno nasljedje i podlec'i ukalupljivanju stranih rjeshenja, ogrnutih biznis-velom, u stvari duhovnom praznikavoshc'u. Nasheg chovjeka krase individualne sklonosti i neuputno ga je opterec'ivati uvezenim maglovitim dobrom koje zbog navedenih indikacija ima zatamenjeno kulturoloshko sochivo.

Vec' shest decenija neprestano fokusiram trenutke aktuelne egzistencije i izlazhem ih putem eseja ili zapisa kao priraslost minulim vremenskim krugovima. I mogu rec'i da mi je najblizhe ono vrijeme dobrovoljnog omladinskog rada kada smo svi bili bliski jedni drugima. U nekim medijima posprdno se govori o tome. Takvima bliskost ne godi. Lichno mislim da se ne treba lishavati dodira sa izvorom tako upamc'ene proshlosti. Zahvac'en stanjem ekstaze Ruso ovako sagledava dozhivljaj proshlosti: Oduzmite chovjeku pamc'enje i on nec'e vishe imati ljubavi.

Svakoj velikoj proshlosti treba nac'i genezu, ozhivjeti je, vrac'ati joj prvobitnu snagu. I na njenom primjeru oplodjavati, kroz medije, nashe bogato istorijsko i duhovno nasljedje. To ne znachi da ne treba posezati za drugim nasljedjem. Treba. Ali ono ne bi smjelo da ima kolonijalnu boju!

Akademik Zharko Djurovic'

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Zadnja stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2007-07-11

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Chasopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucakovic' · Sweden