Мост - Индекс
Мост - Претплата
Насловна страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Број 210 (121 - нова серија)

Година XXXII мај/свибањ 2007.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Претходна · Садржај · Наредна

Изет Ханџић
Хелена Ванчурова: Акварели

Хелена Ванчурова је Сарајка (1925.) чешког поријекла. Државну школу за ликовну умјетност завршила је у Сарајеву, а студирала у Прагу. Године 1946. излагала је на колективној изложби Интернационалне радне бригаде са омладинске пруге Брчко-Бановићи. И још једном, 1948. године у чехословачкој омладинској радној бригади цртеже мотивиране радном акцијом са пруге Шамац-Сарајево.

По завршеној академији Ванчурова дуго није излагала ни колективно ни самостално. Тек 1982. године излаже своје цртеже, уља и аквареле. Од 1988. године излаже искључиво аквареле.

Ако дуго није излагала, то никако не значи да није сликала. Напротив, све изложбе послије 1982. године, а међу њима је било и учешћа на репрезентативним изложбама државног значаја, показале су широке оквире схватања акварел-технике Хелене Ванчурове, и читаву ревију различитих умијећа сликања у акварелу. Потврда к тому је и ова изложба.

Може се слободно рећи да је акварел остао трајна љубав Хелене Ванчурове. Али знак, заштитни знак њезине препознатљивости је цвијеће. Хелена Ванчурова ће остати запамћена као „цвијеће у акварелу“. „Онај тко је волио дуго, није живио узалуд“.

Хелена Ванчурова: Ваза пуна цвијећа

Хелена Ванчурова: Ваза пуна цвијећа

„Ваза пуна цвијећа“, 1989. године има и своје шире значење – слика пуна цвијећа. Тако ће код Ванчурове остати до данас. Ванчурова је сликала конкретно цвијеће – красуљке, јоргован, хризантеме. Подешавала је боје онима у природи, али и тако да не сметају једна другој.

„Хризантеме с јабуком“, 1987. године – све је животно, пуно трепета и даха лишћа. „Хризантеме“, 1992. све има своју форму, али и динамику сликарског поступка. Поступак Ванчурове се мијењао – од поштивања природне форме и боје цвијећа ка слободнијем потезу, и сликању из себе. При том никада није залутала у апстракцију.

Понекад на слици нема бијелог или нетакнутог простора. Подлогу или позадину Ванчурова је зналачки мијењала водећи рачуна о комплементарности боја и када су засићене и када су ненаметљиво дате.

У „Прољећном букету“, 1992. г. бијела боја даје утисак да се акварел разлива, а уствари, само је више овлашности у потезу. Форма почиње да се разлива тек у „Чичку“, 2002. године.

„Сљез“, 1990. године, сликан је овлашно и брзо у благим и јачим контрастима. „Љиљан“, 1998. године је слободније, форме и остварен је више бојом. Али је увијек важна подлога. А „Божури“, 1989. године су засићени бојом, и односом љубичастог, жутог и црвеног.

Године 1998. цвијеће излази из букета у вази и постаје нешто више од мотива цвијећа – „Весело љето“, акварел радости боја и лирског трепета у даху цвијећа. И „Букет са шампањцем“, 2000. године је посебна свечана прилика. Вино је у чаши и све говори само од себе.

Хелена Ванчурова није сасвим занемарила друге мотиве из природе. У „Храстовима“, 1988. године она црта и моделира крошњу. Пејзаж „Доланки“ сав је од динамичних линија и распореда плоха. „Јесен“, 1989. године је трепет тамног, смеђег и свијетлог. Ванчурова је сликала јесен када крошња губи лишће, али и рано прољеће када су пупољци први знаци бдијења природе. Тако и „кишу“ – природни феномен у којем се, форме предмета помало губе, или замагљују пљуском. „Мртва природа са грожђем“ сачувала је бијеле пропламсаје нетакнутог папира.

Претходна · Садржај · Наредна

Задња страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Задња измјена: 2007-07-01

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Часопис Мост · Мостар · Босна и Херцеговина
Design by © 1998-2008 Харис Туцаковић · Шведска