Мост - Индекс
Мост - Претплата
Насловна страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Број 203 (114 - нова серија)

Година XXXI октобар/листопад 2006.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Претходна · Садржај · Наредна

Бојан Богдановић
О безвременом хербаријуму

Сенад Дуран: Посљедњи Бабилон, Зеница, 2005.

Не знам бољи начин да читаоца уведем у пара-антички и дјелимично паранормални свијет овог чудног хербаријума прича, него да парафразирам самог аутора и да кажем да је ово, ништа друго до свједочанство његове безвремене пустоловине у откривању нових-старих свјетова.

Нема овдје ни у траговима стварања оног књижевног дискурса који ликује над рушевинама епске трагике, па ни оног ’скромног’ усмјеравања човјечанства према једино могућем излазу из Лавиринта, тако присутног у данашњој босанској прози, хистерично и на ивици здравог укуса, храњеној лешином тек завршеног (?) рата.

Могу слободно рећи да се аутор мајсторски поиграва књижевном рецепцијом углавном знане архетипске матрице и неким неочекиваним књижевним кодовима, ријетко примјењеним на овим просторима.

Илустрација Маје Бехмен

Илустрација Маје Бехмен

Очит је прилично успјешан покушај интертекстуалне релације са Борхесом и Павићем, а све то, треба рећи, гарнирано благим сукусом фантастичног.

Легитимност сопственог писма овдје се манифестује прихватањем туђе-своје историје и то свјесним преузимањем свршених догађаја, да би их се ситуирало у нову поетизовано-фантастичну реалност, и тим преузимањем се онда дође до потврде властите интертекстуалности.

Сходно свом етхосу, Сенад Дуран у приче убацује и фине нити критичког реализма-осуде друштва, али без претјераног моралисања. Овдје се ипак, прије свега, може говорити о неисцрпном карактеру приповједачеве имагинације.

Суверено и на махове лежерно кретање временско-просторним и ништа мање поетизованим просторима приче, условљава да се читалац у магновењу нађе у стварности-симулакруму свакодневнице, према сопственој мјери. Веома прочишћене слике говоре и о одређеној носталгији за прошлошћу а без данашњег тешког баласта отуђености, затим о дискретној не-свјесно присутној тежњи за синтезом, наизглед неспојивих, хетерогених елемената једне бескрајне приче.

У основи, ради се о нескривеном метафоричком преживљавању искуствено непознатог али истовремено сваком разумљивог, оног што доноси знање. Иако је свијет неправедан, бездушно скројен за малог човјека, титанске теме трансформишу његову трагедију у једну прихватљиву, поетизовану раван, која, и без превише подржавања античке поетике, може донијети нужно једноставно схватање аисторијски материјализоване љепоте.

И већ ту се јављају нова рјешења за постваривање жеље. И већ ту лежи естетско и психолошко, оно што ми даје за право да захвалим аутору на антејској поруци и дијалогу који је покренуо, дотичући многобројне и разноврсне аспекте ’драме живљења’.

Претходна · Садржај · Наредна

Задња страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Задња измјена: 2006-12-28

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Часопис Мост · Мостар · Босна и Херцеговина
Design by © 1998-2008 Харис Туцаковић · Шведска