Мост - Индекс
Мост - Претплата
Насловна страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Број 203 (114 - нова серија)

Година XXXI октобар/листопад 2006.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Претходна · Садржај · Наредна

Шемсудин Златко Сердаревић
Потврда Вољевичиних вриједности
Мустафа Ицо Вољевица – повратак Мостару 25

Повод за организовање изложбе дјела познатог и признатог босанскохерцеговачког сликара Мустафе Ице Вољевице у Мостару били су дани словачког града Пиештана (: Piešťany) у Мостару чиме је постављен камен темељац за изградњу моста пријатељства између двије пријатељске земље. Треба подсјетити да је недавно Свеучилиште у Мостару словачком предсједнику Ивану Гашпаровићу додијелило почасни докторат чиме је трасиран пут дугорочне сарадње. Упорњаци будућег моста почивају дакле на културним везама као универзалном човјековом изразу.

Мустафа Ицо Вољевица (1931-1981.)

Мустафа Ицо Вољевица (1931-1981.)

Ако узмемо у обзир чињеницу да је готово цјелокупно дјело Мустафе Ице Вољевице неповратно нестало у катаклизми посљедњег рата и да до сада није издат вриједнији каталог његових радова нити монографска публикација, сасвим је јасно колику вриједност представља поставка приређена у галерији Катарине Косаче (2.9.2006.) на којој се окупио импозантан број градске популације. Уважавајући улогу Амбасаде Словачке републике и његове екселенције Мирослава Мојжите, градоначелника града Пиештана господина Рема Цицутоа у организовању изложбе до сада широј културној јавности непознатих дјела Ице Вољевице, ипак се велике заслуге морају приписати Срећку Лоли Мустагрудићу умјетниковом сестрићу и познатом колекционару ликовних радова, носиоцу највећег словачког одликовања, незваничном амбасадору Мостара у овој пријатељској земљи.

За себе ће овај колекционар, коме је познати умјетник Вилијам Шифер (: William Schiffer) израдио плакету са његовим ликом, радо рећи: Ars totum requirit hominem. Изложба је имала официјелни назив „Мустафа Ицо Вољевица – повратак Мостару“. Повратак Мостару је назив једне пјесме Мике Антића коју је написао прије пет година посветивши је Вољевици. И заиста Ицо се, 25 година након смрти на велика врата поново вратио прво у Сарајево а потом у свој град при чему је Мустагрудић показао изузетну жилавост, истрајност, упорност, смисао за умјетност и осјећај за валоризовањем дјела свог блиског рођака. Подсјетимо да је иста изложба у мјесецу мају с пуно разлога приређена у Сарајеву у Малој галерији самостана свети Анте на Бистрику.

Поред осамдесетак изложних радова, слика у уљу, цртежа, линореза и акварела посјетиоци су имали прилике видјети попрсје Ице Вољевице, рад академског кипара Николе Њирића којег је за ову прилику уступио колекционар Емир Балић. Уз то су изложена два портрета Вољевице, радови словачког сликара Карола Куника. На једној слици у уљу је млађахни Ицо, са меланхоличним погледом пуним тајновитости, док је на другој у средњој доби и са јасним отисцима живота.

Столица са увелим цвијећем је једна од његових посљедњих слика, као и она са главама ирваса. Ицо је на постељи али уз наговор Мише Марића слика бијеле руже на столици. Ирваси су рађени непосредно након повратка са студијског путовања у Данској. Неретва на његовим платнима постаје црна ријека након губитка своје сестре Зехре. Томе се и сам Мехмедалија Мак Диздар чудио док није сазнао истину. Увјерио се да тиркизна љепотица може у души човјека постати најцрња ријека. Ицо је јако волио своју сестру Зехру и никада је није преболио.

У животу умјетника Вољевице његова супруга Фика представљала је највећу инспирацију и подршку. Поштовао ју је и волио што је она узвраћала у још већој мјери. Схватила га је као умјетника и боема и била му привржена до посљедњег часа. Самарићанском упорношћу, толеранцијом и жилавошћу све препреке је успјешно пребродавала да би умјетнику стварала простор за сликање. Срећа је нашла уточиште у њиховом дому.

Ријечи словачког амбасадора на отварању изложбе у Галерији Катарине Косаче потврђују рејтинг Мустагрудића у дипломатским круговима ове земље:

– Поносан сам што могу отворити ову изложбу Вољевичиних радова, радова човјека о којем сам много чуо и много читао и за којег смијем рећи да је био велика и важна личност за Мостар. Босна и Херцеговина у Словачкој нема свог амбасадора, али град Мостар га има у лику Срећка Мустагрудића. Ваша земља и ваши народи у Словачкој имају много пријатеља. Ово је симболичан али и практичан допринос ономе чему ви тежите, а сама изложба је добро дјело, једнако као што је добра књига „Мостарење“ Мише Марића,

акцентирао је амбасадор Мојжита.

Ремо Цицуто, градоначелник града Пиештани, као израз пријатељских намјера поклонио је колеги Љуби Бешлићу умјетничку слику цртеж словачког умјетника са мотивом традиционалног националног кола.

Са видљивим емоцијама и осјећајем пијетета о брату по еснафу Ици Вољевици говорио је Владо Пуљић потврђујући да је управо у Ици имао свог најдражег пријатеља. Анакреонске пјесме они су заједно исписивали ноћу у башчама мостарских кафана поклањајући се дверима Дионизија. Владо је искористио тренутак да каже истину како град недовољно показује разумијевање за умјетнике којима како рече „брину само њихове породице“. Истина никад не остаје без одјека.

Срећко Мустагрудић је навео неколико разлога који су га нагнали да се озбиљно упусти у сакупљање и откуп дјела Ице Вољевице као и да приреди поставку. Он је хтио разбити увријежено мишљење прије свега Мостараца о томе да је Ицо познатији као забављач и креатор лискалука типичног мостарског врцавог и продуховљеног хуморног израза. Желио је Ицу поставити на заслужено мјесто које му припада не само у оквирима мостарског него и босанскохерцеговачког сликарства. Као искусан и афирмисани колекционар Мустагрудић је преузео одговорну и озбиљну функцију да врати сликара међу умјетнике и у томе је потпуно успио. Вјероватно би Вољевица у неко скоро вријеме пао потпуно у заборав с обзиром на непостојање озбиљније збирке његових радова и недостатка монографије.

Срећко Лола Мустагрудић крај Ициног портрета

Срећко Лола Мустагрудић крај Ициног портрета,
рад словачког сликара Карола Куника

– Ицо је интензивно живио и сваки дан је доживљавао као посљедњи. Ипак он је био врло дисциплинован умјетник. Сликао би навечер и рано ујутро и на тај начин би надокнађивао оно што је током дана пропустио. Радио је као графички уредник мостарског седмичњака Слобода, много времена је проводио са друштвом радујући се животу. Радује ме што је Ицин повратак као и његов живот – спонтан и изненадан. Увијек сам размишљао и хтио одговорити људима, кад је Ицо успијевао цртати пошто је цијели животни вијек проводио у кафанама са друштвом. Моја је жеља била да заједно са Мишом Марићем, Браном Мартинцем и Златком Сердаревићем, који су и селектори изложбе, отргнем Ицу од јефтиних кафанских миљеа јер су људи мало или готово никако познавали његово дјело. Он је своја дјела љубоморно чувао у стану и нерадо се од њих растајао. Све то говори да је за умјетност живио и њој се поклањао,

темпераментно и са великом дозом узбуђења казује Мустагрудић.

На поставци је представљена серија паунова рађених у различитим техникама. Рајска птица симболизује његову велику љубав – Вележ. Нити један други сликар овом фудбалском клубу није посветио пажњу. Истина, неки књижевници и пјесници су оставили драгоцјене трагове о томе у виду есеја и пјесама препознавајући у тој игри нешто узвишеније него што је то пуко лоптање. Ицо је, посебно у златној генерацији са почетка седамдесетих година, коју су широм Југославије назвали „Шармери са Неретве“, препознао одбљесак продуховљеног поимања игре, изгарања у њој и потпуног предавања попут јужњачког љубавника. Својом руком на полеђини тих слика налазимо називе „Вележ“, „Бајевић“. Грациозност и елеганцију „Принца са Неретве“ овјековјечио је у раскошно лијепом и китњастом пауну уздигнуте главе.

Друга серија цртежа у пастелу посвећена је старим херцеговачким градовима и њиховим ведутама: Мостару, Почитељу, Стоцу, Љубушком… Цртежи одају великог зналца и врсног умјетника коме је овај израз био веома близак.

Један линорез из његовог најранијег периода више говори о Ици који трага за сопственим изразом суочен са богатством изражајних ликовних форми.

С отварања изложбе Ице Вољевице

С отварања изложбе Ице Вољевице

Мустафа Ицо Вољевица је до ове изложбе био непознат као аутор актова. Неколико радова, цртежа, уља и слика у комбинованој техници откривају нам умјетника чије инклинације ка акту имају велику амплитуду. Наглашена еротика, љепота женског тијела и путеност су елементи који плијене његову пажњу и перцепцију. Са великом дозом озбиљности упушта се у авантуру истраживања тајновитих линија и волумена жене при чему маштовитост долази до пуног изражаја.

Сам чин отварања изложбе представљао је тренутак да се Срећко Мустагрудић захвали фрањевцима са Широког бријега, фра Венделину Карачићу и фра Јози Пејићу, оснивачима Широкобријешке Ликовне академије и Галерије.

– Никада ове изложбе не би било да није ове двојице фратара којима сам бескрајно захвалан. Они су ми у доба рата сачували велики број дјела из моје колекције. Неколико година фрањевци су ми чували 860 слика док је 830 слика неповратно изгорило у породичној кући Вољевица на Булевару револуције. Нико ме од њих није питао за име, нацију и вјеру. То је један од разлога да Ицина дјела прво изложим у фрањевачком самостану у Сарајеву,

казује Мустагрудић.

О сликарству Ице Вољевице говорио је Антун Караман, истакнути ликовни критичар из Дубровника. Он је између осталог казао да је Ицо био врстан сликар, боем, креатор познатих мостарских лискалука, графички уредник Слободе, костимограф и сценографу мостарском Народном позоришту и Позоришту лутака тако да је сав тај разгранати живот сушта супротност његовог сликарства. То је аргументовао тиме што је потврдио да је Ицо готово све своје слике, изузимајући оне које је поклањао пријатељима, похрањивао у свој атеље.

– У свијету ликовне умјетности постоје људи који ураде један циклус и у тој години буду запажени према њему. Постоје и они који направе масу циклуса и не буду запажени. А постоје и они који сликају и стварају континуирано и никад не буду заборављени. У такве великане ликовне умјетности спада и Мустафа Ицо Вољевица. Он је врио и умирао, предавао се умјетности очекујући да ће вријеме потврдити вриједност његових радова. Нажалост вријеме није било милостиво према њему. Рано је умро а његов опус је неповратно нестао у пламену. Мустагрудић је срцем сакупљао и откупљивао његове слике преко којих видимо неколико лица Вољевице. Он се бави збиљом, интерпретира је али је и транспонује у емоцију да би је поново транспоновао у асоцијативну збиљу,

акцентирао је Антун Караман.

Градимир Гојер је осликавајући лик и дјело Вољевице пошао од констатације да је мало који град као Мостар преферирао духовност као један од круцијалних дисциплина духа и духовитости. У Мостару су наглашени осјећаји за прављење језичких обрата духовитога садржаја – констатовао је Гојер и низ личности како рече „имао је одлике духовне потентности и интелектуалне енергије“.

– Духовност Херцеговаца а посебице Мостараца лучила се из њихове оштроумности из њихова високопотентног језгра духовних досјетки, при чему ти такови људи извргавајући темељној духовности негативитет и комичну страну у свијету нису били далеко од аутодуховности на свој рачун. Један од оних по којима се самјеравала духовитост био је и остао Ицо размјерно један од духовних амблема и свестраних знаменитости Мостара, сликар лирског струништа душе склон једној мјери ствари која импонира. Вољевица је као сликар најчешће боље третиран на еуропским паралелама него код куће у свом Мостару,

устврдио је Гојер постављајући овог умјетника на пиједестал који заслужује с обзиром на његово дјело.

На Срећка Мустагрудића инспиративно је дјеловала изложба Ициних радова приређена прије пет година у мостарској галерији Домицил у власништву Шемсудина Омерагића. Кад је сазнао за ту изложбу појавила му се силна жеља да Ицу на достојанствен начин поново врати међу Мостарце.

Прилог величанственом програму отварања изложбе „Мустафа Ицо Вољевица – повратак Мостару 25“ дали су и проф. Мелиха Кулукчија – клавир, Фердинанд Зовко – баритон, водитељица програма Мисијана Бркић као и Хелена Карачић и Иван Жупа који су казивали стихове Пере Зупца, Мике Антића и Жака Превера.

Претходна · Садржај · Наредна

Задња страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Задња измјена: 2006-12-23

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Часопис Мост · Мостар · Босна и Херцеговина
Design by © 1998-2008 Харис Туцаковић · Шведска