Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 202 (113 - nova serija)

Godina XXXI septembar/rujan 2006.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Dubravka Pozderac-Lejlic'
Iscrtavanje pitanja
Grand Prix Mostar 2006.

Godishnja izlozhba BiH crtezha u Centru za kulturu

Kada se pogled privikne na treperavu bljeshtavost uzavrelog hercegovachkog sunca, iz bjeline kamena pochnu navirati linije, naziru se obrisi i sachinjavaju se konture Staroga mosta, Helebija i Tara kule. U nashim ochima iscrtava se Mostar. Neshto dalje, pod smirenom svjetlosti galerijskog prostora, iz bjeline nijemoga zida izdvajaju se linije i mrlje, grupishu se i obrazuju u zasebne cjeline, pojavljuju se neki novi oblici i prostori. Iscrtavaju se pred nama umjetnichke vizije i manje znani svjetovi.

Crtezhi Ilonke Jasak

Crtezhi Ilonke Jasak

Centar za kulturu Mostara otvorio je i ovoga ljeta svoj galerijski prostor i ponudio gostoprimstvo za pedesetak likovnih umjetnika koji su unutar oblikovnih i izrazhajnih moguc'nosti crtezha pronashli istovremeni izazov i smiraj svojih stvaralachkih tezhnji. Bosanskohercegovachki crtezh privremeno se nastanio u inspirativnom ambijentu ostvarenog suglasja izmedju stalne tezhnje grada da iz bjeline i svjetlosti fiksira svoj lik i stalne tezhnje linije da se otrgne i otme htijenju umjetnikove ruke i misli. Ijedna i druga tezhnja u stalnoj su promjeni i kretnji.

I premda najvec'i broj izlozhenih radova i dalje ostaje unutar klasichnog tumachenja crtezha i upotrijebljenih crtachkih tehnika, kao najuniverzalniji i povijesno najdulji vid saobrac'anja i komunikacije medju ljudima, crtezh i na ovoj izlozhbi naznachuje svo raskoshno bogatstvo individualnih interpretacija i tehnichkih modifikacija. Od prochishc'ene i reducirane primjene konturne linije (S. Bjelotic'), tek ovlashnih obrisa (B. Mikulic'), u titraju zatochenih (S. Srbanas) ili samo nagovijeshtenih prizora (I. Chavar), teksturnih mrezha (B. Vrbic'-Machak) i docharanih plastichnih oblika (D. Shobot), preko oslobodjene linije (F. Topchagic') i uvazhavanja njoj imanentne vitalnosti i dinamike (A. Hadzhimejlic'), do ponovnog zatvaranja u chvrshc'e i stabilnije strukture (J. Lovrenovic'), od gotovo filigranskog tretmana linije (M. Suljevic'), i takvom tretmanu svojstvene deskripcije (A. Cvetkovic'-Mlinarevic'), od potpunog odsustva do izrazite preferencije boje (I. Krushkic'), od unutarnjeg propitivanja odnosa semantichke vrijednosti crtezha-znaka (Sh. Gavrankapetanovic'), slike i pisma (G. Andjelic'-Galic'), pa do samo naizgled izvanjskog uvodjenja zanimljivih igara tehnike i materijala (N. Alic', M. Skopljak), neshto naglashenijeg interesa za samu teksturu i oblikovne karakteristike iskorishtene plohe (Dzh. Hodzhic'), pa do njezinog cjelovitog uvodjenja i smijeshtanja unutar likovnog prostora i stvaralachke ideje (R. Tadic'), samo su neki od primjera u kojima se crtezh pokazuje kao uvijek otvoren ispitivanju i eksperimentu. Ne samo kao pokazatelj usvojenog i ovladanog ”zanata”, kao osnove svim oblicima likovnog stvaralashtva, crtezh je i stalno polje preispitivanja i kombiniranja crtachkoga sa elementima slikarskoga, objektnoga, grafichkoga, dopushtanje sluchajnoga i trenutachnoga, i afirmacija atributa suvremenoga i aktualnoga. Samo takav, mogao je ispisati svoju dosadashnju povijest.

Crtezh Hazima C'ishic'a

Crtezh Hazima C'ishic'a

Ipak, potrebno je primijetiti da Izlozhba crtezha u Mostaru iscrtava i odredjena pitanja i ukazuje na neophodnost jednog pre-ispitivanja uloge i statusa crtezha unutar bosanskohercegovachke likovne scene, ali i ozbiljnijeg re-definiranja opsega i sadrzhaja ”umjetnichkog crtezha” unutar suvremenih likovnih tendencija koje zahtijevaju i rachunaju na vec'u i brojniju galerijsku prezentnost. Jasnija formulacija i odredjenje odnosa spram crtezha-slike, crtezha-skulpture, crtezha-grafike, crtezha-fotografije, video-crtezha, digitalnoga crtezha, crtezha instalacije…, otklonili bi i pojedine nedostatke i iskazane nedosljednosti prilikom selekcije pristiglih radova i ujednachili kriterije pri izboru radova medju chlanovima zhirija. Kao posljedica ovih propusta iskazane su dileme i pokrenute rasprave, koje je potrebno artikulirati i prije organizacije i postavke same izlozhbe.

Profilacija ovog odnosa pridonijela bi kvaliteti i trazhenju raznovrsnijih i smjelijih odgovora na upitnosti crtezha, a ustanovljeni znachaj izlozhbe, ekskluzivitet dozhivljenog ambijenta i naklonost mostarske publike vec' su i po sebi adekvatnom nagradom za dodatno nastojanje i trud.

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Zadnja stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2006-12-22

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Chasopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucakovic' · Sweden