Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 199 (110 - nova serija)

Godina XXXI juni/lipanj 2006.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Mugdim Karabeg
”Mali” i ”Veliki dzhihad”
efendije Senada Agic'a

Slike iz Amerike

U Chikago sam sletio, u svojstvu emigranta iz BiH i imigranta u SAD, krajem augusta 1995. godine. Ubrzo se prochulo da sam ”stari i iskusni” novinar, pa me pozvashe na sastanak redakcije Zambak – BiH odjek. Uz nagovjeshtaj da mi ponude mjesto glavnog urednika. Ustvari ”glavni” je u tom trenutku bio Mensur Seferovic', koji je htio da se povuche sa te pozicije i da se posveti pisanju knjiga, pa je namijenio meni to mjesto. Kada sam jedno predvecherje ushao u malu, izduzhenu salu chiji je vlasnik bio Hasan Avdic', ugledni i prilichno situirani imigrant starije generacije Bosanaca i Hercegovaca, u njoj se vec' nalazilo dvadesetak nashih zemljaka. Pozdravio sam sa ”Dobro veche”. Ali naishao sam na zid c'utanja. Onda zachuh jedan glas koji me upozori: ”Ovdje se pozdravlja sa aksham hajrosum!” Brzo sam se snashao i uzvratio: ”Poshto sam malo duzhe bio novinar u Kairu, Ujedinjena Arapska Republika Egipat, nauchio sam dosta arapskog. Aksham znachi veche, hajrosum – dobar. Poshto imamo svoj jezik, kojeg smo nazvali bosanski, pozdravljam njegovim rjechnikom. Medjutim ukoliko ovdje vec'ina smatra da treba upotrebljavati i tradicionalne islamske pozdrave na arapskom, nemam nishta protiv. Ubuduc'e c'u govoriti i ”dobro veche” i ”aksham hajrosum”, pa kome shta vishe odgovora neka tako i primi! Meni pashe oboje jer ima ista znachenja.”

Sudar ”dva svijeta”

Preletjeh pogledom preko glava meni do tada nepoznatih ljudi. Ustanovih da ih vec'a polovina mozhe biti iz nashe starije generacije emigranata – imigranata, poslije Drugog svjetskog rata na ovamo, a druga manja polovina iz perioda 1992 – 1995. godina. Vec' sam ustanovio da je to bilo vrijeme velikog vrijenja i nacionalno-vjerskih naboja i groznice medju nashim zemljacima u Chikagu. Tek shto je potpisan Dejtonski sporazum koji je zaustavio rat, ali nije nishta rijeshio. Stalno se u Chikagu pricha o pokolju u Srebrenici i na sarajevskim Markalama kao i o rushenju Starog Mosta i podjeli Mostara. Nashi u Chikagu su od 92. godine pa dalje skupljali novac, odjec'u, medicinske aparate, lijekove i druge robe i slali ih u napac'enu Bosnu i Hercegovini. Svi su bili u ”radnim brigadama” angazhovani na humanitarnim akcijama. Bili su, iz razumljivih razloga, naoshtreni i naelektrisani protiv agresora na BiH. Chesto se chulo: ”Nema ni jednog poshtenog ni Srbina ni Hrvata, svi su oni krivi za nashu tragediju!”

Uochio sam medju prisutnim jedno ozbiljno, podosta namracheno lice chovjeka mladje dobi, u karakteristichnoj istochnjachkoj odori i sa kapicom na vrhu tjemena, shto je govorilo da je vjerovatno hodzha. Ubrzo sam saznao da je rijech o Senadu ef. Agic'u, glavnom imamu muslimana Sjedinjenih Drzhava i Kanade. Onda je zapocheo razgovor o mom imenovanju za glavnog urednika. Mensur je uvjerljivo obrazlagao moje novinarske a i ljudske kvalitete. Dobra vec'ina ostalih je uglavnom c'utala kao zaliveni. Ocijenio sam da pretezhu oni koji mi nisu bash skloni. Koji smatraju da sam ”stara novinarska komunjara”, vjerovatno i ”jugonostalgichar” i protivnik novih vremena. Pozhurio sam zbog toga da kazhem: ”Ja sam bio novinar Oslobodjenja vishe od tri decenije. Bio sam chlan Partije chetiri decenije. Ja vidim ovdje ljude chiji se stavovi moraju u mnogo chemu razilaziti sa mojim. Iako sam poshteno obavljao novinarski posao, borec'i se uvijek protiv politichkih uzurpacija, protekcije, kriminala i kadrovskih namjeshtaljki. Ali zbog razlika u drushtveno-politichkom usmjerenju i odgoju ne bih vam bio pogodan. Hajde da ja budem urednik u redakciji Zambaka, da primam sve tekstove i da od njih pravim prihvatljive novinarske priloge!”

Efendija Agic' tada podizhe namracheno lice koje se malchice razvedri, a usne mu se razvukoshe u jedva primjetni osmijeh. Reche:

– Ovog trenutka mi je pao veliki kamen sa srca. Meni su govorili kako je Karabeg stara komunjara, protivnik vjere i Stranke demokratske akcije. Medjutim kako chujete nije bash tako. Ja bih prihvatio da bude urednik u redakciji.

Od tada pa dalje, narednih deset godina u Chikagu, ”iz daljine” sam kritichki pratio govorenja i akcije efendije Agic'a. A vjerovatno i on moje pisanje. I uochavao sam promjene. Njegovi nekad nervozni naboji postali su smireniji a istupi osmishljeniji. Polako je prerastao u djelotvornu sponu muslimana-Boshnjaka na ogromnim prostorima Sjeverne Amerike sa brojnim dzhematima. Njegova rijech i njegove molitve prerastale su u eliksir razumijevanja i podsticanja mira i sloge. S tim shto je istovremeno postao nepomirljivi borac protiv svih zastranjivanja unutar islamske filozofije i prakse kao i brojnih akcija. Odbacujuc'i svaku pomisao na fundamentalne ekscese i upotrebu islama kao duhovnog oruzhja osvetnichkih obrachuna za navodna ”pravedna rjeshenja” koja zaudaraju na barut i na krv najcheshc'e nevinih.

Shta je to ”evropski musliman”

Deset godina kasnije…

Sredishnja chikashka ”komuniti” odnosno opshtina Niles. Ulica Western iza Luteranske bolnice. S lijeve strane jedna u nizu jednospratnih kuc'a. Porodichni dom dr. Senada ef. Agic'a i njegove hanume Nadire. Fasadni zid prema ulici ostakljen od sredine do potkrovlja. Svjetlost po vascijeli dan slobodno se rasiplje po prostranom dnevnom boravku. Iskosheni plafon pridrzhavaju paralelni redovi shirokih, tamnjikavih drvenih greda, shto stvara atmosferu intimnosti vlastitog ognjishta. U sredishtu masivni pravougaoni potporni stup, sazidan od shirokih elemenata koji docharavaju hrapavi tamnjikavi suhozid i dijele dnevni boravak na dva intimnija dijela. Na neshto nizhem podestu, sa donje strane stuba, prostor za sjedenje i goste. Na gornjem dijelu trpezarija. Podovi zastrti c'ilimima i serdzhadama. Na stolovima bijela heklana pletiva. Na zidovima slike i islamske lehve koje odishu i starinom i modernim vremenima. Na oniskom stolu chinije sa sharenim slatkishima i suhim voc'em. Nekoliko zdjela i chinija sa burekom u ”frkovima”, pilec'im shniclama, mijeshanima salatama i u trouglove izrezanim somunom. Supruga Nadira, kose prekrivene smedjim shalom, uzletala se izmedju kuhinje i trpezarije. Pomazhe joj jedanaestogodishnja kc'erka Fatima koja nam sa osmjehom ”priznade” da ima sve ocjene ”A”, shto c'e rec'i odlichne.

Chitav taj ambijent predstavlja prijatni i prisni kolazh blagog daha tradicije sa okusom Orijenta i savremenih vremena, stvarajuc'i osjec'aj smirenog rahatluka i sabura.

Senad ef. Agic' Ef. Agic' i dr. Enes Karic' na promociji doktorske disertacije ”Imigracija i asimilacija”

Senad ef. Agic' Ef. Agic' i dr. Enes Karic' na promociji
doktorske disertacije ”Imigracija i asimilacija”

Senad Agic' je rodjen 1960. godine u opshtini Novi Travnik. Godine 1965. preseljavaju u Hrasnicu. Mali Senad pohadja Gazihusrefbegovu medresu u Sarajevu. Godine 1985. diplomirao na Filozofskom fakultetu Univerziteta Sarajevo, odsjek arapskog, turskog i perzijskog jezika. Ozhenio se pravnicom Nadirom i zaposlio u Meshihatu Sarajevo. Otac mu je bio imam, pa je to predodredilo njegov zhivotni poziv: opredijelio se za izuchavanje religija, svakako uz dominantnu dimenziju svoje vjere – islama. Zatim su, 1989. godine, iznenada, otputovali u Chikago, mislili su na krac'e vrijeme. Tu je bilo uprazhnjeno mjesto imama. Sigurno da je glavni razlog bio u tome shto je taj ”mladic'” obec'avao neshto vishe od svoje zavatrene mladosti.

Nedavno je odbranio doktorsku tezu ”Imigracija i asimilacija” koja je rezultat desetgodishnjeg osmatranja i analiza stanja medju bh. muslimanima koji zhive u SAD, sa shirim konotacijama koje se odnose na svjetski islam u cjelini.

– Mislili smo ostati u Chikagu dvije-tri godine, kazhe supruga Nadira. Ali izbio je u nash rat, dogodila se agresija na BiH, pa je sklop okolnosti produzhio nash boravak ovdje evo na 17 godina.

U tim burnim vremenima Agic' je dobio ”tapiju” glavnog imama nashih muslimana u SAD.

– Moram priznati da sam se u Americi susreo sa jednim posebnim mentalitetom starije generacije nashih imigranata chiji se pristup nekim pitanjima islama i nachina rada u ponechem razlikovao od mojih shvatanja. Uz to u vrijeme agresije na BiH svi smo bili naelektrisani, puni ogorchenja i protesta, pa je i mene zahvatila ta pregrijana duhovna atmosfera. Tada je doshlo do drugog, masovnog vala nashih imigranata, koji su unijeli kvalitetno novu dimenziju u chikashku dijasporu, obogac'ujuc'i se iskustvima stare imigracije. Chikashka dijaspora je veoma aktivna. Kad god pokrenemo akcije materijalnih davanja za razne potrebe, i vjerske i pomoc'i Bosni i Hercegovini, tu nema problema. Danas znam da sam u pochetku pravio greshke, znam u chemu sam grijeshio. Ali mislim da sam uspio da prevazidjem vlastite nedorechenosti i iskrichavosti tog perioda. Smatram normalnim ako tokom zhivota chovjek sam sebe mijenja i nadopunjuje. To je maksima islamskog ”Velikog dzhihada” kojim se od svakog muslimana trazhi stalna bitka za prochishc'avanje samog sebe. Mislim da danas imam iskristalisane realistichne stavove i o svijetu islama u cjelini, i o muslimanima u Americi, a posebno o nashim Boshnjacima na tlu SAD. Svoja vidjenja i zakljuchke izlazhem javno i glasno, ponekad se mnogi ili neki ne slazhu sa mnom. Ali to nije razlog da uc'utim jer je shutnja najvec'i saveznik takozvanih islamskih radikala i ekstremista, prvenstveno vehabija, koji uporno i galamdzhijski namec'u svoje nazadnjachke stavove i nachine tumachenja svete knjige Kur’ana, shto iznutra razara chistoc'u islama. I u Chikagu imamo grupu tih galamdzhija.

… Dok razgovaramo u meni se zaokruzhuje uvjerenje da je skladni ambijent njihovog doma u neku ruku odraz duhovnosti ef. Agic'a i njegove supruge Nadire. U njihovim stavovima o islamu, svakodnevnom zhivotu i politici postoji ravnotezha izmedju pozitivnih naznaka tradicije i vijekovima njegovanog specifichnog bosanskohercegovachkog mentaliteta i stvaralachke okrenutosti trenutku sadashnjem i buduc'nost. Zapitah se: nisu li oni poprilichno tipichna ilustracija onog shto sve cheshc'e nazivamo ”evropskim muslimanima”?

”Muslimanija” je iluzorna

Upitah efendiju kako bi on ocrtao kroki tog nasheg, evropskog muslimana?

– Postoje jasne razlike izmedju bh. muslimana i onih koji zhive na Bliskom, Srednjem i Dalekom istoku i u Africi. Nema sumnje da smo i prije nego shto smo primili islam bili u uskoj vezi sa Evropom, na raskrshc'u veoma dinamichnih puteva izmedju istoka i zapada, sjevera i juga gdje su se susretala i medjusobno obogac'ivale najrazlichitije kulture. Dakle nasha evropeizacija je pochela davno. Nasha kultura i chistoc'a bili su daleko ispred ostalih muslimana. Dolazak Osmanlija i shirenje islama dodalo je tom nashem evropskom imidzhu i sadrzhaju nove vrijednosti, usmjerenja i specifichnosti. U neku ruku ispolirali su nas. Mi smo stoljec'ima navikli na zhivot sa drugim, razlichitim od nas, na komshiluk, suzhivot, toleranciju i praktichno ostvarenje kur’anskih zapovijedi o priznavanju drugog i njihovih osobenosti. Dok su drugi, vec'inski muslimani, bili – da tako kazhem – uglavnom sami sa sobom, jer tamo predstavljaju dominantnu vjersku a po pravilu i narodnu vec'inu, pa nisu stekli nasha polivalentna iskustva i mentalitet organske potrebe za zhivot sa drugim. Mi smo i u proshlosti a pogotovo danas dio evropskih duhovnih, privrednih, kulturnih i filozofskih vodotoka i strujanja. Uz to smo bioloshki egzistencijalno vezani uz Evropu. Zar nije Reis efendija Mustafa Ceric' rekao jednom ovdje da nas je na podruchju bivshe Jugoslavije svega nekoliko miliona i da bi nas Evropa mogla ”pojesti za doruchak” ako bi se negativno postavili prema njoj… Na nash duhovni sklop uticao je i turski islam, u osnovi blag, prilagodljive prirode, uvazhavajuc'i razlike drugih etnichko-religioznih grupacija. Prihvatajuc'i te maksime jedino smo se mogli odrzhati. Za nas je bio presudan uticaj dervishkog islama. Sultan Mehmed Fatih je takodje bio dervish i odigrao je presudnu ulogu za ustolichenje posebnosti modernog islama u nas. Zbog svega toga sam uvjeren da je neka chista islamska zemlje ili drzhava u BiH iluzorna i da je za nas najbolji oblik drzhavne zajednice zajednichki zhivot i dijeljenje sudbina sa katolicima i pravoslavcima i drugim religijama koje vijekovima opstaju u sredishnjem Balkanu.

(nastavlja se)

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Zadnja stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2006-08-02

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Chasopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucakovic' · Sweden