Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 198 (109 - nova serija)

Godina XXXI maj/svibanj 2006.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Mr. sc. Salih Bučuk; prof. dr. Murat Prašo;
Bajazid Tikveša, dipl. ing.
Koridor 5C

Put života i opstanka

Odlučujući se za učešće u doprinosu rasvjetljavanja prednosti varijante autoputa 5C istočne trase (Mostar-Neum) naša grupa se odlučila da značaj istakne kroz slijedeće:

  1. Demografska slika gravitacionog područja procijenjenog sadašnjeg stanja u odnosu na predratno (1991.) je nepovoljna. Nepovoljnost se ogleda u činjenici da je prije rata na ovom području, površine 2.723 km2, živilo 220.939 stanovnika a danas 157.531 što je manje za 28,7% stanovnika. Broj zaposlenih je prije rata bio 54.929 a sada 33.600 ili 38,83% manje. Gustina naseljenosti je prije rata bila 81 stanovnik po km2, sada je 58 ili 28,4% manje.

    Rat je na ovom gravitacionom području doveo do smanjenja privredne i opšte aktivnosti. Po našim saznanjima najnepovoljnije stanje u području je u općini Stolac, zatim Čapljini i Ljubinju. Za prosjekom ovog gravitacionog područja zaostaju sve općine osim Mostara, a kakvo je stanje u samom Mostaru govori podatak da na dan 28.02.2006. godine posao čeka 14.565 radno sposobnih od čega sa VSS 532, VS 480, SSS 3.999 i tako dalje. U HNK nezaposleno je 26.980 osoba. Ovakva situacija se, naravno, ne može uzeti kao konačna zbog prisutnosti sive ekonomije.

    U odnosu na 2005. godinu prijavljeno je novih 700 radnika sa tendencijom porasta broja nezaposlenih. Potrebe za novim radnicima, prema podacima Berze rada HNK, su bile 0. Ovi podaci dovoljno govore o socijalnom stanju analiziranog gravitacionog područja.

  2. Značaj izgradnje autoputa 5C u predloženoj varijanti (Mostar-Neum) sa osvrtom na čitavu regiju je izuzetan. Izuzetnost se ogleda u (ako se isključi uticaj destruktivne politike):
    1. Otvaranje novih radnih mjesta za sve djelatnosti i stepen stručnog obrazovanja,

    2. Angažovanje domaće građevinske operative,
    3. Iskorištenje domaćih resursa u izgradnji,
    4. Logistička podrška

    Može se slobodno reći da je izgradnja autoputa u ovoj varijanti za ovo gravitaciono područje i čitavu Bosnu i Hercegovinu PROZOR U SVIJET. Time de jure i de fakto Bosna i Hercegovina postaje pomorska sredozemna zemlja sa ”svojim prozorom u svijet”.

  3. Zaštita kulturno-historijskog i prirodnog naslijeđa – Izgradnjom autoputa istočne varijante (dionica Mostar-Neum) bi se sačuvalo kulturno-historijska baština Počitelja, Mogorjela, Gabele, Radimlje, Daorsona i dr. i u svijetu poznate po svojoj ljepoti zelene i opjevane rijeke Neretve (An der schone grün Neretva), njenih pritoka i doline. Za ovo područje se može upotijebiti izraz iz doba Kelta koji su zadivljeni ljepotom uzviknuli ”NERA ETVA” što u prevodu znači ”BOŽIJI DAR”.

    S tog stanovišta, izgradnja mosta u Čapljini preko Neretve (Čapljina-Zvirovići-Ploče) u varijanti dogovora političkih predstavnika Bosne i Hercegovine je za svaku osudu jer je asocijalna, nehumana, uništavajuća i ekonomski neopravdana.

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Zadnja stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2006-07-28

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Časopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucaković · Sweden