Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 194 (105 - nova serija)

Godina XXXI januar/sijechanj 2006.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Vlado Puljic'
Hommage Mustafi Pezi
(1927.–1987.)

Umjetnichka i ljudska fizionomija Mustafe Peze chini jedinstvenu konstantu njegova bic'a.

Kao 18-godishnjak seriozna izgleda i produhovljenog izraza ushao je bojazhljivo na vrata Drzhavne shkole za likovnu umjetnost u Sarajevu 1945/6. godine. Bila je to prva umjetnichka shkola u Bosni i Hercegovini s akademskim programom i probranim nastavnicima i polaznicima. Spomenimo imena chuvenih profesora: Roman Petrovic', Sigo Sumereker, Vojo Dimitrijevic', Ismet Mujezinovic' i dr. U Pezinoj generaciji istakli su se: Ljubo Lah, Marijo Mikulic', Vlado Vojinovic', Mensur Dervishevic', Nada Novakovic' i dr.

U vrijeme shkolovanja Mustafa Pezo je nenametljivo svojom obdarenoshc'u i entuzijazmom ovladao tajnama charobnog likovnog jezika, te po zavrshetku shkole 1949/ 50. god. nostalgichno nastavlja u svom rodnom Mostaru stvarati, aktivno sudjelovati u poslijeratnoj duhovnoj nadgradnji svestrano unositi svoj patriotizam i stecheno znanje.

Na Starom mostu 1950. godine

Na Starom mostu 1950. godine

Kao prvi poslijeratni mostarski shkolovani slikar odmah je svoju djelatnost usmjerio ozhivotvorenju likovne tradicije, koja je ratnim i drugim okolnostima izgubila kontinuitet, ali nije i pechat koji su dali istinski umjetnici Antun Motika i Karlo Afan de Rivera. Oni su izmedju dva rata unijeli ozrachje moderne europske umjetnosti u nashe ”tmurno podneblje”. Motika desetogodishnjim (1930-1940.) radom, stvorio je bogat slikarski opus s prozrachnim motivima Mostara, ulicama, bashchama, alejama, cvijec'em, prepunim svjetla i poetike razigranih crta – Utrilovski skladne kromatike. U slichnom maniru popularni Karleto postigao je vrhunski dometu akvarel tehnici. Neshto kasnije stilski ih je slijedio Meho Sefic', pretjerujuc'i ponekad dominantnom bjelinom na kojoj bi se jedva nazirali obrisi motiva.

I Mustafa Pezo je po svojoj vokaciji kronichar Mostara. I on svojom paletom ispisuje motive staroga grada, fragmente i simbole Hercegovine, ali na potpuno svoj nachin, svojim jezikom, koji je veoma suprotan od spomenutih prethodnika.

Poznajuc'i njegovu blagu i dobroc'udnu narav, sjetno i odmjereno interijerski zatvorenog dijaloga, on motive starog grada slika prigushenom gamom boja ili kontrastima svjetla i sjene s pastuoznom teksturom koja vremenskom patinom aktualizira motiv. Ovdje, treba citirati osvrt vrsnog povjesnichara umjetnosti i poznavatelja Pezina djela Radomira Stanic'a, koji je dao u katalogu trec'e samostalne izlozhbe, sijechnja 1965. u Sarajevu. On istiche: ”Njegov dosadashnji umjetnichki razvoj, koji se odvijao bez velikih skokova i uzleta, ali u znaku stalnog i postepenog rasta i sazrijevanja osvjetljava ga kao stvaraoca shiroke radoznalosti. U njegovom slikarstvu najevidentnija je opchinjenost zavichajem – Mostarom i Hercegovinom. Zaljubljen je u jasno odredjeni tematski registar, u svijet koji transponuje sa strashc'u i koga uglavnom sachinjavaju jednostavni, pomalo sumorni fragmenti proshlosti, svjedochanstva prohujalih decenija, vjetrovima i kishom isplakane i troshne fasade, zidovi na kojima je vrijeme ugraviralo svoje nezaustavljeno prelazhenje, groblja predaka on slika bez formalne i stilske strogosti, ali zato u svoje vizije uvijek unosi dovoljno osjec'anja i srca.”

Da! Pezo je tiho, nepretenciozno gradio svoje djelo, stalno trazhec'i istiniti i autentichni izraz koji nam intimno i uspjeshno otkriva na svojim slikama. To traganje za sushtinom likovnosti od shkolskog socrealizma do apstrakcije – odmjerenog ritma geometrijske stilizacije stec'aka i interijerskih okvira, znalachki uspostavljene ravnotezhe, odlike su njegove kompozicije. Posebno treba istac'i Pezinu ljubav prema ”Mrtvoj prirodi”, prema zrelim plodovima smokava, shipaka i dunja iz njegove bashche pokraj bistre i slavujske Jasenice.

On je sa svojim plodovima znao satima sabrano shutjeti i razmishljati dok ne izvuche sochne boje i osnovne crte satkane u strukturi i konstituciji svoga duha. Neposrednim i studioznim prozhimanjem karaktera oblika i boja s naglashenom konturom zatvorenih linija tezhio je istac'i dvodimenzionalnost motiva.

U slikama mrtvih priroda on je najvjerniji sebi, svom shutljivom mentalitetu, kad s jednom rijechi, ili jednim potezom kista kazhe sve dajuc'i pravi akcenat emotivnom dozhivljaju svoga kreda. U registru interesovanja jedna od Pezinih dimenzija je i primijenjena umjetnost. Bavio se i grafikom, a u terakoti oblikovao je reljefe i figure manjeg formata inspirirane stec'cima i Starim mostom. Slichne motive obradjivao je i u bakru, shto je prezentirao u svojoj galeriji u starom Mostaru. Iako suvenirskog i komercijalnog tipa ova galerija je svojim umjetnichkim vrijednostima obogatila bazarske sadrzhaje i potisnula naplavu kicha i plagijata.

Osim shto je Mustafa Pezo svestrani stvaralac, umjetnik odredjene fizionomije, jedna od sublimnih odlika jeste njegova drushtvena angazhiranost, kako kazhe R. Stanic': ”duboka i svestrana privrzhenost tokovima likovnog zhivota ovoga grada, kom je od samog pochetka svoje umjetnichke aktivnosti, podredio sebe, svoje stvaralashtvo. Kao inicijator osnivanja i voditelj Podruzhnice ULUBiH-a za Hercegovinu, on je postao i ostao ne samo duhovna spona izmedju drushtvene sredine i umjetnika koji u Mostaru zhive i stvaraju, vec' i uporni borac za afirmaciju likovne umjetnosti, za punije i potpunije stvaralachke uslove ovdashnjih slikara i vajara i za njihovo adekvatnije predstavljanje javnosti.”

Iznad svega Pezo je uzoran i uspjeshan likovni pedagog. Osuvremenio je i obogatio, inache stereotipnu nastavu crtanja, novim sadrzhajima i programima likovnog odgoja mladih, za shta je sa uchenicima dobijao Republichka i Savezna priznanja na mnogim smotrama djechijeg likovnog stvaralashtva.

Proljec'e 1956. godine: Mustafa Pezo s porodicom

Proljec'e 1956. godine: Mustafa Pezo s porodicom

Ipak, Pezo je pored vishestruke angazhiranosti, ostao prioritetno slikar tihe, jednostavne i autentichne zavichajne tematike. Ostao je spona izmedju spomenutih utemeljitelja likovne umjetnosti i pridoshlih novih akademskih obrazovanih slikara i kipara, spona i karika u tradiciji neprekidnog lanca talentiranih umjetnika iz okruzhja i svoje obitelji. Njegov brat Salko kao mladi uchitelj bio je daroviti slikar, ali nazhalost, zhivotni put izgubio je u 23. godini u Drugom svjetskom ratu. U njegovo ime Mustafa, ili kako smo ga popularno zvali Mirzo, dao je sinu ime Salko-Braco koji je akademski slikar i danas profesor na Nastavnichkom Fakultetu ”Dzhemal Bijedic'” u Mostaru, poput oca svesrdno drushtveno i kulturno angazhiran. Salkina kc'er Sabina nastavlja obiteljsku slikarsku tradiciju, ona je danas studentica Likovne akademije u Sarajevu. Sa desetak najmladjih sa diplomama drugih akademija, Mostar ima garantirano dobru likovnu podlogu koju treba vishestranom brigom podizati.

U posljednjih dvadesetak godina umrlo je 14 mostarskih likovnih umjetnika od svjetske i domac'e reputacije koji su afimirali Mostar kao znachajan kulturni centar, a kojima su danas, zaboravljene humke, ali njihova djela se ne mogu i ne smiju zaboraviti. Medju njima je Mustafa Pezo, umro u 60. godini, u naponu kreativne snage. Zahvaljujuc'i sinu Salki i Centru za kulturu skupljena su djela iz njegove ostavshtine i na ovoj posthumnoj izlozhbi ponovo i potpunije mozhemo sagledati njegovo iskreno djelo za koje je za zhivota dobio brojna priznanja i odlichja, medju kojima je i ”14. februarska” nagrada grada Mostara.

Mostar, listopada 2005.

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Zadnja stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2006-02-20

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Chasopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucakovic' · Sweden