Мост - Индекс
Мост - Претплата
Насловна страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Број 191 (102 - нова серија)

Година XXX октобар/листопад 2005.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Претходна · Садржај · Наредна

Атиф Кујунџић
Зачараност собом за прављење снова

Градимир Гојер: „Театарски калеидоскоп“.
Реминисценције, театролошке и редатељске
биљешке, слике, сјећања и записи.
Матица хрватска. Мостар, 2005.

Градимир Гојер је особа која на најприроднији начин опстаје у инвентивно-креативном и културалном смислу, људски непријепорно у сваком погледу и тренутку босанскохерцеговачког и ширег културног простора и времена. Дијапазон Гојерових интересирања несагледив је за сваку оптику. Градимир Гојер професионално јесте театарски човјек: театролог, редатељ, равнатељ, али, како је театарска представа и технолошки гледано најкомплициранији и најсложенији умјетнички продукт, како су Гојерова изгарања и шира од театарских опција, ваља цијенити како је огромно људско и умјетничко – културално – искуство Градимира Гојера. У том смислу, Градимир Гојер, изузетна је људска фигура, актер и појава која у бх. културном простору за пуно тога значи критеријум и мјеру, меритум.

Гојер је аутор бројних књига о театру, театарским људима и казалишним представама. Аутор монографија о театру и театарским појавама. Аутор књига о књигама. Организатор и судионик културних догађања. Члан бројних жирија за вредновање театарских пројеката. Аутор драматизација и сценских колажа. Редатељ казалишних представа. Сјајан познавалац драмске литературе. Желимо рећи, како год погледамо у смјеру Градимира Гојера, он се у вишедеценијском раду и присуству усправља и уздиже као културални монумент. И не само као, већ то уистину јесте: монумент босанскохерцеговачког театарског и уопће – културног живота у миру и рату, а сасвим неовисно о томе, шта је театар Босни и Херцеговини и Босна и Херцеговина театру а, због чега и нисмо у могућности, у сваком тренутку реципирати, идентифицирати и адекватно цијенити и уважавати Гојерову појаву.

Маја Рубинић: Илустрација, акрилик на платну

Маја Рубинић: Илустрација, акрилик на платну
(са изложбе Маје Рубинић у Мостару 23-30.9.2005.)

Повод овом промишљању и проговору, јесте, нова књига Градимира Гојера, Казалишни калеидоскоп, петнаеста по реду издавања, а посвећена предшасницима театра Велимиру Стојановићу и Луки Павловићу, који су читаву једну епоху театра на просторима Босне и Херцеговине учинили својим аналитичким, али дубоко поетичним текстовима, доступном ширем кругу читатеља… Истина је, откако је престао излазити часопис Позориште који је издавало Народно позориште Тузла, осим прикраћености за мјеродавно и валидно разматрање театарских питања и подухвата, Босна и Херцеговина нема ни овлашну хронику театарских збивања, а то је за сваку рецепцију у будућности, ненадокнадива штета.

Гојер признаје своју зачараност театром у свим аспектима, укључујући и писање о театарском животу. Деценијама је приљежно биљежио, а књиге су се саме слагале. Разумијевамо, како је писање о своме послу и љубав према њему, дио високе професионалне етике и одговорности, употпуњавање слике о себи, своме раду и театру, уопће. Полагање рачуна сувремености и будућности на најбољи начин. Гојер је сасвим усвојио, па без ограда и увјетовања ради и живи максиму Паола Мађелија, према којој је: казалиште соба за прављење снова. У том смислу, Гојер је према театру и његовим људима – актерима, изнимно брижљив, пажљив и њежан.

У овој књизи, Гојер се још једанпут представља као човјек и особа сјајне инвентивно-креативне енергије и културолошке ширине и бескрајног хуманизма. О томе најбоље свједочи његова крајња доброта и непретенциозност коју можемо пратити у распону: од ријечи до исказа, од прве до посљедње стране ове књиге.

У књизи, Гојерова биљежења крећу од одјељка: Босанскохерцеговачке драме – увјета наше казалишне будућности – Алија Исаковић и босанскохерцеговачки театар, Драма прошлости и садашњости – драматски рад академика Абдулаха Сидрана, Драматски опус Радована Марушића – над рукописом Триптих о Босни, Савремена драма о нашој сувремености – поводом ауторског рада писца и редатеља Хариса Пашовића, а настављају одјељком: Поетски театар – А. Шантић, М.Ћ. Ћатић, И. Самоковлија, В. Лукић. Слиједи, Дванаест записа о рецентној театарској продукцији, па одјељак: Глазба и театар, у којем се Гојер брижљиво бави портретирањем маестра Џевада Шабанагића у три текста, а доноси и обиман интервју са њим, слиједе два текста о Ивици Шарићу, осврт на утиске са проба Ере с оног свијета Јакова Готовца, текст и интервју са маестром Вјекославом Шутејом, текст поводом четири деценије рада флаутисте Бећира Дрнде, текст о Дубровачким љетним играма и Македонској опери, Ранко Рихтман, Душко Бугарин…

Затим, Два критичка текста из ранијих година, Питер Брук, Бекет, Константиновић, Досије Катарина – Едина Папо и балет – посланице – шест њих, Луко Паљетак, Ђело Јусић, Белма Чечо, Свијет ликовног ангажмана Вање Поповић, Театарски плакат Бранка Бачановића, Тузлански театар – Путовања Ивана Фране Јукића – Иван Ловреновић, Прва бошњачка опера – Хасанагиница – Нијаза Алиспахића и Асима Хорозића, Сребренички инферно – Џемалудина Латића, драмски текстови Сафета Плакала, Нијаза Алиспахића, Неџада Ибришимовића, Златка Топчића – у редатељском искуству Градимира Гојера, Катарина Косача – посљедња вечера – Ибрахима Кајана, књиге: Ивана Ивановског, Чеде Кисића, Гојка Бјелца, Сарајевска зима, Инес Фанчовић, Фадил Хаџић, Реихан Демирџић, Заим Музаферија, Седмодневник – поводом Катарине Косаче у Сартру, Сузан Зонтаг, Македонија – постојбина театра, Обитељ Стафановски, … па Казало имена са преко 500 података…

Маја Рубинић: Апсу и Тиамат, акрилик на платну

Маја Рубинић: Апсу и Тиамат, акрилик на платну
(са изложбе Маје Рубинић у Мостару 23-30.9.2005.)

Текстови Градимира Гојера, неовисно о обиму и форми, брижљиво су брушени драгуљи који заувијек чувају слике и актере културних догађања. Гојер их пажљиво ниже на нит континуитета босанскохерцеговачког културног живота. Сваки текст, има свој истински и непорецив raison d’être, зналачки и смислено продубљен Гојеровим сјајним искуством, одмјерен познавањем прилика и актера, његовом доброхотном и култивираном особом. Сваки текст, зато, има стваран смисао и значај, представља драгоцјеност о којој требамо знати.

Већина ових текстова, већ су објављени у Ослобођењу, Вечерњаку, Јутарњим новинама, позоришним афишама, етц., али тек обједињени у књигу – проговарају вишим смислом континуитета самих културних догађања на која се односе. Тако се, једно вријеме умјетничких заноса и изгарања, пред читатељем, уистину калеидоскопски заврти – градећи слике и претапајући се их једну у другу, баш на начин како их је Градимир Гојер брусио до високог сјаја, драгуљне вриједности, смисла и љепоте.

12. коловоза/аугуста, 2005.

Претходна · Садржај · Наредна

Задња страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Задња измјена: 2005-12-29

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Часопис Мост · Мостар · Босна и Херцеговина
Design by © 1998-2008 Харис Туцаковић · Шведска