Мост - Индекс
Мост - Претплата
Мустафа Скопљак: Свјетлом и тамом, комбинована техника [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Број 184 (95 - нова серија)

Година XXX март/ожујак 2005.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Претходна · Садржај · Наредна

Изет Ханџић
Слободан Н. Димитријевић: Слике

Умјетничка галерија Брчко-дистрикт

Вријеме би било за једну велику ретроспективу, да није било како јесте. Слободан Димитријевић је преко тридесет година радио као ликовни педагог. Није имао времена сликати само за изложбе, али су зато његови ученици постизали значајне резултате и временом и сами постајали академски сликари. И по томе се за Слободана Димитријевића може слободно рећи да је ученицима предавао љубав за сликарством. За педагошки рад одликован је 1981. године Орденом рада са сребрним вијенцем СФРЈ.

Дугогодишњи педагошки рад оставио је видног утицаја и на наставника: методичност, поступност у изградњи слике. Педесетак експоната на изложби у Брчком представља Димитријевића као сликара изграђених и сазрелих стваралачких поступака неовисно од сликарске технике у којој се испољавао, или сликарског усмјерења коме се приклањао. На изграђивање разноликих сликарских способности тјерао га је управо његов педагошки рад.

Плакат са изложбе Слободана Н. Димитријевића

Плакат са изложбе Слободана Н. Димитријевића

Ова изложба Слободана Димитријевића није ретроспектива у уобичајеном смислу ријечи. Она не показује одакле је сликар почео. На сликама нема година настанка. То је познато једино Слободану Димитријевићу. Па ипак, ово је ревијална ретроспектива његових стваралачких интересовања, и то од оних дана када је сликар почео давати зрела и веома успјела умјетничка остварења. Све говори о ширини стваралачких способности.

Цртеж „Старци“ је пун линијске дескрипције о траговима живота. Димитријевић је изложио низ успјелих портрета, али је право мајсторство портретирања испољио у строгом, једнопотезном акварелу: Мејра, Иша, Просјакиња.

Пејзаж сликари бирају, уколико не сликају неки замишљени, или хипотетични, али мртву природу увијек сами аранжирају. Реалистичке мртве природе Димитријевић је садржајно обогатио, а гледаоца увукао у семантичко поље и упутио ка тражењу порука: „Мртва природа са иконом“, „Мртва природа са положеним глиненим ћупом“ чије отворено ждријело зјапи на гомилу паприка пред собом, и које ће највјероватније завршити у ћупу као зимница, али послије сликања.

Реалистички су сликане и дуње на бијелом столњаку. „Јесен у пољу“ је у том погледу изузетак као спонтана, али ефектно остварена гестулна експресионистичка експлозија, али декоративна као и већина експоната овдје.

Посебно је занимљив циклус Димитријевићевих слика остварених на начин кубизма. На једном броју слика објект на платну је конструиран од апстрактних и геометријских облика. Они су овдје константа ликовног језика, а мијењају се само односи меду бојама и ликовни ефекти. Док се на једним сликама предмет разлаже у јединствену ликовну структуру, или редуцира на геометријске форме, на другима се кубистичким елементима предмет конструира.

Да се ради о изграђеном и простудираном поступку, лахко је уочљиво по разноврсности мотива које је Димитријевић обухватио својим кубизмом: „Мртва природа са кришкама лубенице“, „Отмица Леукипових кћери“, „Пожар“, „Руговска игра“, те портрети. На неколицини слика фигура се у стваралачкој игри скоро сасвим губи, а њу замјењује драма кубистичких елемената, у којој има доста лирског. Димитријевић се дуже вријеме бави и минијатурним сликарством призора који нас на метафоричан и алегоричан начин упућују на поруку.

Претходна · Садржај · Наредна

Клас центар Мостар

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Задња измјена: 2005-05-29

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Часопис Мост · Мостар · Босна и Херцеговина
Design by © 1998-2008 Харис Туцаковић · Шведска