Most - Index
Most - Pretplata
Fikret Ibrichic': Autoportret [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 183 (94 - nova serija)

Godina XXX februar/veljacha 2005.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Shemsudin Zlatko Serdarevic'
Kupovina zemljishta za sinagogu

Mostarske bogomolje kao znamenja
multireligijskog zhivota grada Mostara (3)

1. dio iz broja 180 (91 - nova serija)
2. dio iz broja 181 (92 - nova serija)

Luka Grdjic' Bjelokosic' takodje spominje staru Pravoslavnu crkvu koja se nalazi povishe grada.

On navodi da je sagradjena, odnosno temeljito obnovljena 1833. godine, da su joj dimenzije 13,19 X 9,3 metra i da se osim crkvenog praga na ulazu nalazi ”osam stuba dok se sidje u crkvu”. Kamene stepenice su radjene polukruzhno a po njemu je posljednji polukruzhni stepenik dugachak 6,5 metara. ”Na sve stube mozhe stati vishe svijeta nego u samu crkvu”, pishe Bjelokosic' zhelec'i da ukazhe na velichinu stepenika, ali u svakom sluchaju molitveni prostor je bio daleko vec'i nego povrshina stepenika. On iznosi dragocjen podatak kako je prijashnja dotrajala crkva sagradjena na prostoru jedne male c'elijice ”i na kuc'i nekakve babe karavlashke” koja je prostor ustupila da bi zauzvrat od Srpske crkvene opshtine izgradila jednu malu kuc'icu odmah uz crkvenu avliju. Na jednoj staroj razglednici sa motivom srpske Shkole pod koshc'elama, koju posjeduje pisac ovog teksta, jasno se vidi jedna mala kuc'ica pored jugozapadnog c'oshka ogradjenog kamenog zida stare crkve, na poziciji gdje je danas chelichna kapija kroz koju se ide na groblje. Mozhe se pretpostaviti da je upravo to njena kuc'a koju joj je Crkvena opshtina izgradila. Za vrijeme zhivota ona je tu kuc'icu zavjeshtala Crkvenoj opshtini i u njoj je nakon njene smrti stanovao podvornik. Zanimljivo je da niko nije zabiljezhio ime ove dobrotvorke tako da se nije mogao pronac'i ni njen grob na susjednom groblju. Bjelokosic' pishe da su Bjelushine iskljuchivo srpsko pravoslavna mahala i da je sve do austrijske okupacije (1878. g.) kirija od kutnje u toj mahali bila najvec'a. U dvorishtu crkve na sjevernom zidu nalazi se devet malih nisha za svijec'e. Rasporedjene su u chetiri nejednake grupe koje chine jedan dva i dva puta po tri otvora. U dvorishtu su zasadjene dvije masline od kojih se jedna koju su posadili Ratko Pejanovic' i Redjo, a iz Grchke ju je donio vladika Atanasije Jeftic'. Drugu je svojevremeno posadio protojerej stavrofor Danilo M. Repovic' pored svoga groba koji se nalazi u dvorishtu iza crkve.

Zahvaljujuc'i mostarskom parohu Strahinji Janjic'u uspjeli smo deshifrovati tekst iznad ulaznih vrata u crkvu koji glasi: ”S Bozhijom zapovijeshc'u i visoko dopushtenjem nashega cara obnovi se ovaj hram Rozhdestva presvete Bogorodice s velikim trudom i revnoshc'u hercegovachkog mitropolita gospodina Josifa i trudom i milostinjom svih pravoslavnih ktitora i prilozhnika 1833. (izgrebana godina) septembra.”

Pronashli smo podatak da je svojevremeno, ili preciznije 1988. godine prvu fazu adaptacije Stare pravoslavne crkve uradio Republichki zavod za zashtitu spomenika kulture preko Regionalnog zavoda Hercegovine u Mostaru, dok su drugu fazu adaptacije obavili zajednichkim snagama republichki zavod i RO Stari grad Mostar, s tim shto je dio sredstava obezbijedila Skupshtina opshtine Mostar.

Krajem 1995. godine prilikom rashchishc'avanja ostataka crkve pronadjena je oshtec'ena kamena trpeza koju je klesar Adem Kaljanac povezao betonom i ostavio je na podu u oltarskom prostoru. Prilikom druge faze rekonstrukcije crkve, po rijechima Ratka Pejanovic'a koji je bio angazhovan na rashchishc'avanju materijala, trpeza je preneshena u baraku pored crkve. To je vrijeme kada su nepoznati pochinioci, nakon shto je crkva prekrivena krovom, i u njoj se pochele odrzhavati liturgije, pokushali provaliti u crkvu kroz svjetlarnike na krovu ali nisu uspjeli jer je krov bio oblozhen daskom. Potom su obili vrata, ukrali par ikona i netragom nestali. Dvije Boshnjakinje su ubrzo pronashle dvije ikone u porushenoj grobnici u Novom pravoslavnom groblju i donijele ih u kuc'u Pejanovic'a. Desetak ikona u Kujundzhiluku su pronashli sluzhbenici MUP-a Mostar i vratili ih crkvi. Toni Foli, sluzhbenik Evropske administracije u Mostaru (EUAM), pravni savjetnik u toj administraciji, inache grchki ambasador Zepos i Pejanovic' su sakupili novac od kojih su napravljena, po uzoru na ranija, dvoja metalna vrata za crkvu kako bi se objekat obezbijedio. Kovanu bravu za glavna vrata crkve Pejanovic' je prenio sa svoje stare kuc'e koja sa nalazila na Donjem putu (ulica NH Lace Zahirovic'a). U toj kuc'i su nekad zhivjele kaludjerice i u jednoj nishi u istochnom zidu je bio oltar oblozhen hrastovim drvetom dok je cheoni dio bio sav u ornamentima, vinovom lozom i krstom u centralnom dijelu. Prema kazivanju Ante Garmaza, sekretara preduzec'a Dom kuc'a je krajem shezdesetih godina bila stara 386 godina shto znachi da je toliko bila stara pomenuta brava sa originalnim kljuchem. Kako ju je Pejanovic' prilikom selenja, zajedno sa dva zvekira, skinuo i sachuvao bio je u prilici da sve to sada ugradi u nove metalne kanate ulaznih vrata Stare pravoslavne crkve. Sami krov je radjen tri puta poshto kamena plocha nije kvalitetno postavljana. Posljednji put je prethodno izlivena betonska plocha a po njoj su postavljene kamene ploche.

Bogato dekorisana krstacha Kir Ananija mitropolita hercegovachkog

Bogato dekorisana krstacha Kir Ananija mitropolita hercegovachkog

U dvorishtu crkve, lijevo od ulaza, nalaze se grobovi crkvenih dostojanstvenika sa neobichno lijepo dekorisanim krstachama i isklesanim tekstovima u plitkom reljefu. Deshifrovali smo ih zahvaljujuc'i razumijevanju i pomoc'i Danila Pavlovic'a, igumana manastira Zhitomislic'.

C'irilichni tekst na krstachi sa poluloptastim izdancima na krakovima (prvi do ulaznih vrata):

”INC (Isus Nazarec'anin car judejski), IN NK, L: M: H: R: B: A: (rab) 1829: 18 junija ovdje pochiva gospodja… Mihajlovicha mati preosveshtenoga gospodina mitropolita svetohercegovachkog, budi joj vjechnaja radost.” Tekst je isklesan oko krsta dobivenog dvokrakom talasastom bordurom koja se na vrhu zavrshava sa tri grozda grozhdja, na krakovima krsta su tri cvjetna ukrasa a u dnu je u kruzhnicu upisana Davidova shestokraka zvijezda. Prednja strana grobnog okvira je bogato ukrashena sa sinusoidalnom krivom i cvjetnim dekoracijama sa tri polja u kojima su dvije vaze sa cvijec'em dok centralna sadrzhi hram sa troja vrata i velikim krstom na centralnom kubetu koga pridrzhavaju dvije ptice.

U susjednom grobu su dvije krstache jedna prislonjena na drugu. Krakovi nemaju poluloptaste izdanke kao na prethodnoj krstachi. Na desnom je uklesan c'irilichni tekst:

”INCI (Isus Nazarechanin car judejski) Rab Ovdje pochiva rab bozhiji preosvjeshteni gospodin Kir Ananija mitropolit svetohercegovachki budi njemu vjechna radost i blazheni pokoj predstavi se po… 1802 godine mjeseca januara 9.”

Tri kraka krstache zavrshavaju trolistom i inicijalima na horizontalnim kracima ISHS dok je vertikalni gornji sa simbolom sunca. Donji kraj sadrzhi mjesec sa zvijezdom, Davidovu zvijezdu i Adamov grob.

Trec'a krstacha sadrzhi tekst:

INCI (Isus Nazarechanin car judejski) IS-HS Ovdje pochiva preosveshteni gospodin Kir Volentije mitropolit hercegovachki budi njemu vjechna radost predstavi se goda 1763 na vjechni…”

Iza ovih grobova je posljednji sa krstachom i tekstom:

INC (Isus Nazarechanin car judejski) + I:N:N:K: L:M:L: Raba 1837: marta 16 ovdje pochiva et rab bozhiji prepodobni jeromonah Kir Sarafion Andjelopo protosindjel hercegovachki rodom iz Sifne budi mu vechna radost i blazheni pokoj.”

Originalni tekst na krstachi Protosindjela Andjelopolja

Originalni tekst na krstachi Protosindjela Andjelopolja

U deshifrovanju ovog teksta pored igumana Pavlovic'a pomogao mi je potomak ove porodice Mili Panic' sin Mile rodjene Andjelopolj koji je porodichnu krstachu patinirao i time postigao bolju chitljivost slova.

U naosu crkve na kamenom podu nalazi se kvadratichni amvon sa ornamentima geometrijskog karaktera. Slichan je amvonu hrama u Zhitomislic'u i predstavlja izuzetno lijep i uspjeshno rijeshen ukras. Na istochnom zidu crkve nalaze se dva okulusa u obliku rozete. U gornjoj rozeti su chetiri polja koja daju krst, dok donja sadrzhi jedanaest otvora u obliku cvijetnih latica u tordiranoj lauzhnici. Na zapadnoj fasadi su trokutasto rasporedjena tri okulusa sa otvorima u obliku krsta.

Sinagoga u Brankovcu

Prvi tragovi o postojanju jevrejskih zajednica u nashoj zemlji potichu iz sredine XVI vijeka. To su bili juzhnoslovenski Jevreji Sefardi potomci izbjeglica iz Shpanije i Portugala i Ashkenazi iz sjeverne i srednje Evrope. Ovi posljednji su doselili u BiH nakon austrougarske okupacije. Progon Jevreja iz Shpanije zapocheo je dekretom kralja Ferdinanda i kraljice Izabele u XV vijeku. Utochishte su nashli u osmanskoj carevini a u nashu zemlju su doshli preko Carigrada, Sofije i Soluna. Uvidjevshi da mu nedostaje dobrih trgovaca i poslovnih ljudi, sultan Bajazit je naredio lokalnim vlastima da ih srdachno prihvate. Godine 1655. oni zhive samo u Sarajevu. Civilnopravni i drushtveni polozhaj Jevreja u BiH bio je regulisan beratom sultana Abdul Medzhida iz 1840. godine kojim je imenovan vrhovni rabin u Bosni. Kao shto je osmanska carevina odobravala izgradnju pravoslavnih i katolichkih bogomolja tako je postupala i sa sinagogama i jevrejskim shkolama. U drugoj polovini XVI vijeka u Mostar se naselio jedan trgovac koji se zvao Mojsije Kuzin, tu je zhivio do 1570. godine a u Sarajevo se preselio poslije 1579. godine. U putopisnom shtivu Engleza Dzhona Vilkinsona koji je posjetio Hercegovinu 1844. godine nalazimo podatke o Jevrejima u nashem gradu. Prema njegovoj procjeni Mostar broji 7300 dusha od chega su trojica Jevreja.

Francuski putopisac S. Bujon koji je putovao kroz Hercegovinu 1863. godine, opisujuc'i zhivopisnu koloritnu mostarsku charshiju pominje i Jevreje. On je uochio da je jevrejska chetvrt koja se nalazi u donjem dijelu charshije bitno razlichita od ostale. Naime, njihove kuc'e su gradjene od kamena po uzoru na evropsku gradnju. ”Naviknuti na progone, sinovi Izraela se chuvaju dobro da izlozhe svoja bogatstva u otvorenim duc'anima: vrata i kapci od zheljeza, koja ih shtiti od pozhara, skrivaju ih u isto vrijeme i od pogleda svijeta.” Jevreji trgovci chekaju pred vratima duc'ana svoje kupce a sva roba je u duc'anu tako da se prodaja vrshi u tami prostorije.

Carl Pezz u monografiji o Mostaru napisanu 1891. godine, navodi podatak da je grad na Neretvi 1885. godine imao 12665 stanovnika od chega 98 Jevreja koji uglavnom stanuju u chetvrti Brankovac. ”Malobrojne shpanske jevrejske porodice u Mostaru predaju se svetkovini Sabbata shto sa velikom strogoshc'u podrzhavaju. Niti jedan Shpanjol nec'e subotom radnju otvoriti”, pishe Pezz.

Martin Djurdjevic' u ”Memoarima sa Balkana” pominje chetiri jevrejske porodice sa 19 chlanova. Kada je general Jovanovic' u ljeto 1878. godine sa vojskom trijumfalno ulazio u Mostar iz pravca Rodocha gdje se utaborio, mostarski Jevreji su mu, kao i ostali narodi u gradu, u znak dobrodoshlice, napravili slavoluk na Luci iskic'en cvijec'em, zastavama, tevratima i srebrnim c'iracima. Prema popisu iz 1879. godine mostarskih Jevreja je bilo 35. Prema sluzhbenom popisu iz 1921. godine u Mostaru je zhivjelo 254 Jevreja od chega 84 Sefarda odnosno 170 Ashkenaza. Prema drugim izvorima tada ih je bilo 177. Pred sam rat njihov broj u Jevrejskoj opshtini Mostar, koja je osnovana za vrijeme Austrougarske uprave a chiji je predsjednik bio David Perera, se popeo na 310 dusha. Odgovornu duzhnost rabina obavljao je David Koen. Stara sinagoga je osnovana 1889. godine i bila je jedina u Hercegovini. Pored molitve i vjerskih obreda u njoj su se odrzhavala predavanja, dakle tu se shirila nauka, humanizam, moral, etika i druge humanistichke grane. Sve radosti i tuge manifestovale su se u sinagogi.

O izgradnji sinagoge u Mostaru sachuvano je neshto izvornih dokumenata koje c'emo ovdje koristiti. Jevrejska opshtina Mostar je bila zainteresovana za zemljishte u Brankovcu koje je pripadalo porodici C'iber. Ono je granichilo sa C'umurijinom ulicom (danas Brac'e C'ishic'a). Iz zapisnika sastavljenog kod gruntovnog povjerenstva Kotarskog ureda u Mostaru se vide detalji vezani za zainteresovane stranke. Prisutni su bili: Atais pl. Curinaldi, zamjenik kotarskog predstojnika, Nikola Kreshic', Emil Ragulja, Mehmed ef. Ugljen, Velimir Oborina i Emil Houkal, chlanovi. Pred gruntovno povjerenstvo su pristupili: Salihaga C'iber,… (nechitko) Ahmeta za se i kao punomoc'nik Sherife rodjene C'iber, udata Kajtaz, Dervishe, kc'eri Ahmetage C'ibera i Fatime rodjene Lelic', udate C'iber, zatim Julius Rosenfeld iz Mostara iskaz. zas. ovl. za gradnju israelitichke bogomolje u Mostaru. Kupoprodajni ugovor je sklopljen izmedju prodavca Salihage, Sherifa, Dervisha i Fatime C'iber i kupca Odbora za gradnju israelitichke bogomolje dio nekretnina upisanih u gruntovni ulozhak broj 946 katastralne opc'ine Mostar na ime katar. chestice broj 23/74 povrshine dun 108 kv met. i 24/38 od 700 kv met. nakon diobe kch br 23/37 na 23/37 od 114 kv met. i 23/74 od 108 kv. met. uz uglavljenu kupovinu od 1850 K (runa).

Prema tome, pripreme za gradnju sinagoge su pochele aprila 1904. godine. Na osnovu ovog ugovora od 13. aprila 1904. godine izvrshena je uknjizhba prava vlasnishtva u novom gruntovnom uloshku br 3860 u AI u korist Odbora za gradnju israelitichke bogomolje u Mostaru.

(nastavlja se)

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Senaid Buljubashic': Predio [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2005-05-20

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Chasopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucakovic' · Sweden