Most - Index
Most - Pretplata
Danilo Pravica: Ilustracija [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 180 (91 - nova serija)

Godina XXIX novembar/studeni 2004.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Shemsudin Zlatko Serdarevic'
Stara pravoslavna crkva u Bjelushinama

Mostarske bogomolje kao znamenja
multireligijskog zhivota grada Mostara

Dolaskom Osmanlija u ove krajeve sredinom XV vijeka primat glavnog grada pokrajine, kojeg je do tada drzhao Blagaj, postepeno preuzima naselje na Neretvi u kome su Turci zatekli jedan lanchani most ”preko koga se sa samrtnim strahom prelazilo” i dvije kule.

Prema popisu sandzhaka vilajeta Hercegovina pod rukovodjenjem Mevlana Mujudina, poznatijeg pod imenom Vildan, kojeg su novi osvajachi napravili izmedju 1475. i 1477. godine uochljivo je da je tadashnji Mostar (Pazar Mostar, neshto ranije 1468. g. kao Bazar koprulu hisar – Trg tvrdjave sa mostom) imao dvadeset porodica i jednog neozhenjenog stanovnika. Prema tome, Turci su u naselju Pazar Mostar zatekli nemuslimansko stanovnishtvo koga su sachinjavali: Radoje sin Vukashina, Vitas sin Ivke, Radic' sin Radohne, Radovan sin Radoja, Rushko sin Radojina, Vukic' sin Ushka, Radoje sin Ushka, Cvetko sin Vukashina, Ivan sin Cvetka, Radoslav sin Radina, Radko sin Stepka, Bozhidar sin Radivoja, Ivak sin Radka, Radko sin Stepka, Milosav sin Vlaha, Vuk sin Pribila, Dragic' sin Radina, Nenad sin Dubravca, Radojko sin Godca, Pavo sin Radovana i Radad sin Dobrivoja. Sasvim je nedvojbeno da se medju ovim mostarskim hrishc'anima i krshc'anima nalazio i izvjestan broj bogumila. O brojnosti pojedinih vjeroispovijesti tih Mostaraca teshko je davati sud. U svakom sluchaju, ovi nas podaci navode na misao o postojanju pripadajuc'ih bogomolja ili pak mjesta na kojima su oni vrshili vjerske obrede.

Stara pravoslavna crkva

Stara pravoslavna crkva

Poslije ovog podatka o strukturi i broju zhitelja naselja na Neretvi tek 1575. godine pojavljuje se pisani trag o pravoslavnom elementu. Naime, te godine red mostarskim kadijom podnijeli su tuzhbu neki katolici protiv hercegovachkog mitropolita a kasnije patrijarha Savatia. Oni su tvrdili da vladika sa dvanaest carskih konjanika obilazi Hercegovinu i uzima crkveni porez i od njihovih (katolichkih kuc'a). Na sudu su se umjesto optuzhenog mitropolitovog sluge Rajaka, koji je maltretirao raju, pojavili njegovi jemci Radonja, Radovanov sin Rivica i Nikola Radosav. Ochito da je rijech o pravoslavcima.

U izvjeshtaju francuskog putopisca Pulea iz 1658. godine spominju se mostarski pravoslavci koje on naziva Grcima. Kako je Puleova pratnja rado ishla u kafane i birtije gdje je pila vino Pule je zapisao da su odlazili kod pravoslavaca jer su samo oni prodavali vino (”qui ne se vend que chez les Grecs”). Pule takodje opisuje jermenske trgovce koji su prenosili zlato iz Mletaka na istok. Protiv ovih Jermena mostarski trgovci su chesto upuc'ivali tuzhbe kadiji jer su svoju robu prodavali pored njihovih duc'ana i time im umanjivali pazar ne plac'ajuc'i gradske dazhbine. I ovdje je naravno rijech o pravoslavcima koje strani putnici brkaju poredec'i ih sa strancima. Dokaza o pravoslavcima u Mostaru imamo mnogo. Godine 1656. okovao je majstor Ivan ”s pravoslavnimi Hristijani va mesto Mostar” jedan krst za trebinjski manastir Tvrdosh.

Bjezhec'i od Turaka brac'a Novalic'i iz Mostara su preshli pod mletachku vlast. Zamolili su duzhda da im odobri gradnju pravoslavne crkve u Chitluku kod Mostara gdje je zhivjelo chetrdeset pravoslavnih porodica. Poslije vishegodishnjih pregovora izdana im je dozvola 20. jula 1709. godine, dok je zemljishte za crkvu poklonio Jovan Novalic'. Do zidanja crkve nije doshlo zbog nesigurnog stanja poshto je u Chitluku bila granica sa Turskom imperijom. Poshto je 1718. godine Chitluk ponovo vrac'en Turcima ingerencija za izdavanje dozvole pripala je Opuzenu.

Iz jednog povjerljivog austrijskog izvjeshtaja iz druge decenije 18. vijeka saznajemo da u Mostaru postoje chetiri ulice sa pravoslavnim i katolichkim zhivljem. Dalje se navodi da pravoslavci imaju jednu crkvu, odnosno kuc'u koja je sluzhila kao crkva i u njoj chetiri kaludjera. Najvjerovatnije da su se u tom trenutku, pored mostarskog, tu nashli i ostali kaludjeri iz manastira Zhitomislic' jer za to vrijeme nije bilo potrebe za tolikim brojem kaludjera u Mostaru. Najvjerovatnije je da je autor ovog povjerljivog izvjeshtaja mislio na objekat koji je postojao u Bjelushinama, na mjestu gdje je kasnije potpuno obnovljena Stara pravoslavna crkva.

Luka Grdjic' Bjelokosic' u svom radu navodi da narodno predanje da je u Bjelushinama postojala jedna c'elija ”u kojoj su se Srbi Bogu molili sve dok nije osvjeshtena ona na Suhodolini, gdje je danas Stara crkva”. Sve do 1832. godine ova je c'elija sluzhila za vec'e duhovne ceremonije mostarskih Srba pravoslavaca. Te godine ona se nalazila u rushevnom stanju i trebalo ju je iz sigurnosnih razloga obnoviti. Ljuba Stojanovic' u svom djelu ”Stari srpski zapisi i natpisi” pishe o Nikoli Opuhic'u chija se smrt oplakuje pa kazhe: – On bijashe u Mostaru crkveni sluzhitelj i svijem hristjaninom, a sada nam ostade crkva gluha iza njega.

Prema tome, Nikola Opuhic' je ostao zabiljezhen kao mostarski crkveni sluzhitelj u c'eliji na Suhodolini. Iz autentichnog prepisa sultanovog fermana od 8-17. aprila 1846. godine se vidi da se pravoslavno stanovnishtvo Mostara sahranjivalo kroz proteklih osamdeset do stotinu godina u groblje koje se nalazi na vakufskom zemljishtu hadzhi Balije. Prije nego shto je ovo zemljishte na padinama brda Stoca izdato, tu su postojali vinogradi. Evo kako je obnovljena ta dotrajala c'elija na Suhodolini poprimivshi dimenzije i izgled kakvog danas ima Stara pravoslavna crkva.

Da bi rekonstruisali dogadjaje iz tog perioda posluzhic'emo se sa dva validna dokumenta. To je ferman iz 14-23. decembra 1832. godine i bujuruldija hercegovachkog pashe u vezi sa navedenim fermanom od 13. septembra 1833. godine. Naime, mostarski pravoslavci obratili su se mostarskom kadiji s molbom da im izda odobrenje za popravak crkve. Kadija je formirao komisiju koja je izashla na lice mjesta i utvrdila je chinjenichno stanje rushevine kao i dimenzije objekta. Dalji put je ishao ka bosanskom divanu koji je trebao proslijediti molbu na carigradski dvor. Veliki vezir se, u stvari, obratio shejhul-islamu Jesendzhi zade mevlana Abdul Vehabu kao vrhovnom vjerskom poglavaru za cijelu tursku carevinu.

Prepis fermana o popravci crkve

Prepis fermana o popravci crkve
(Orijentalni institut, Sidzhil br. 7, str. 64)

U njegovom pismu stoji: – Ako bi odavno bila u troshnom stanju jedna crkva koja se nalazi u nekom selu, postavlja se pitanje da li zainteresovana lica mogu popraviti dotichnu crkvu da bude onakva kakva je ranije bila, bez da ishta povec'avaju prvobitne njene dimenzije? Odgovor shejhul islama je glasio: – Mogu.

Poslije je sultan izdao ferman kojim se odobrava popravak crkve. Ferman je upuc'en bosanskom valiji Mahmud Hamdi-pashi i konachno mostarskom naibu i drugim nadlezhnim licima.

Hercegovachki pasha u Mostaru je izdao svoju bujuruldiju 13. septembra 1833. godine mostarskom kadiji i muteselimu kojom se izdaje odobrenje za popravak pravoslavne crkve.

(nastavlja se)

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Fikret Ibrichic': Panorama Rostova, ulje na kartonu [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2005-01-02

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Chasopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucakovic' · Sweden