Most - Index
Most - Pretplata
Zdravko Mihajlović: Stari most [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 176-177 (87-88 - nova serija)

Godina XXIX juli-avgust/srpanj-kolovoz 2004.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Ivan Vukoja
Rasplesanost volumena

Povodom izložbe skulptura i pastela Jerke Bakule
u Centru za kulturu u Mostaru

Jerko BakulaU jednom razdoblju svoga likovnog stvaralaštva, Jerko Bakula kiparske je forme radio u dosluhu s prirodnim oblicima. Poput djece čija mašta u oblacima prepoznaje mnoštvo figura i predmeta, Bakula je tražio i pronalazio skulpture u kojima su oblikotvorne snage prirode napravile čudesan otklon od svojih u ideji ili sjemenki prisutnih formi. Snaga rasta, razvoja i oblikovanja koje onom fizičkom i mineralnom daju organske oblike, Bakula je nastojao što neposrednije pokazati u gotovim, u prirodi pronađenim oblicima koji zorno prikazuju živu stvaralačku igru prirodnih snaga; snaga čijim djelovanjem su takvi oblici i nastali. Slovenski land art umjetnik Marko Pogačnik, ili uvjereni Tolkienovi poklonici rekli bi: stvaralačku igru elementarnih bića koja su ih oblikovala.

Uz prikazivanje i razotkrivanje tih stvaralačkih snaga i principa djelatnih u mineralnim i biljnim carstvima, Bakula ih je pokušavao i slijediti na način da zatečene organske oblike vlastitim kreativnim uplivom dorađuje i pretvara u kiparske forme i skulpture, ne narušavajući, nego primjenjujući oblikotvorne principe u njima prisutne.

U zadnjem ciklusu, s kojim se i predstavlja na ovoj izložbi, Bakula je bitno reducirao svoj odnos prema oblikotvornim i stvaralačkim snagama prirode. Dominantan motiv postaje ljudska figura, za koju iz prirode preuzima samo materijal u kojem radi, a to je u većini slučajeva drvo oraha. Ljudska figura prikazana je geometriziranim i stiliziranim oblicima u kojima je bogatstvo detalja zamijenjeno prikazivanjem čistih volumena. Oslobođeni doslovne mimetičke opisnosti, ljudske figure svedene su na izraz napetosti vlastitog volumena, i uglavnom prikazane u pokretu, u plesu i u kompoziciji s drugim figurama. U Bakulinim skulpturama taj ples biva zaustavljen u jednom položaju/pokretu, koji je zapravo osnovni motiv ovih djela. Ne prikaz ljudske figure, nego izraz žive organske forme prikazane stiliziranim ljudskim obličjem.

Jerko Bakula: Kankan 5, drvo – lipa

Jerko Bakula: Kankan 5, drvo – lipa

Upravo zbog reduciranja figurativnih obilježja, geometriziranja i stiliziranja oblika, skulpture mogu prikazati unutarnju napetost određenog (plesnog) položaja. Kao što je u ranijem ciklusu nastojao predočiti djelatnost oblikotvornih snaga u prirodi i biljnim oblicima, ovim radovima Bakula nam pokušava prikazati kako kroz čovjeka, u ljudskom obliku djeluju snage kretanja i kako se pretvaraju u izraze igre/plesa.

Eliptični oblici rasplesanih tijela u naponu unutarnje snage koja kao da želi iskočiti iz tijela u okolni prostor, sugeriraju da je pokretačka snaga čovjeka u njemu samom a ne u njegovoj okolini. Prateći takve oblike i pogled gledatelja biva eliptično odbačen s napetih volumena figura i skulptura, tako da uvijek iznova moramo na njih vraćati pogled želimo li još jednom uhvatiti karakteristični oblik tijela zaustavljenog u jednom plesnom položaju, ili nekoj drugoj pozi naglašeno eliptične i dinamične kompozicije.

Kada bi Bakula u pristupu skulpturi bio malo ekspresivniji i radikalniji, njegov likovni izraz bio bi sve više usmjeren prema kubizmu i futurizmu. Beskompromisnim i analitičkim pristupom dublje i kompleksnije bi prodirao u stvari/oblike/figure, te snažnije i dramatičnije prikazivao pokrete i kretanje. I na pastelima, kojima prikazuje likove na sličan način kako figure tretira u skulpturama, Bakula se ne bavi dekonstrukcijom nego stilizacijom oblika. A kako više nije u razdoblju kada mladalačka snaga naprosto buja iz svakog oblika i pokreta, Bakulin je izraz u isto vrijeme zrelo, muževno uravnotežen i ženstveno blag i graciozan. A njegove skulpture i crteži ispunjeni nekim snenim i melankoličnim dinamizmom i lelujanjima tijela koja nas podsjećaju na ples vodenih valova ili igru vitkih stabljika trske na večernjem povjetarcu.

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Ekrem-Moca Dizdar: Postiđeni Hajrudin [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2004-10-25

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Časopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucaković · Sweden