Мост - Индекс
Мост - Претплата
Екрем Ханџић: Стари мост [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Број 175 (86 - нова серија)

Година XXIX јуни/липањ 2004.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Претходна · Садржај · Наредна

Инга Драгоје-Микулић
Мостарски ликовни круг

у поводу Дана Матице Хрватске 2004.

Иницијативом Матице Хрватске Мостар ово представљање ликовних умјетника један је од првих покушаја стварања увида у ликовну ситуацију у граду након рата. Наравно да је таквих покушаја било и раније, али успоређујући изложбу Центра за културу „Мостарски ликовни израз“ рађену 2000. године, те скупну изложбу из 2002., назива „Мостарски ликовни круг“ и ову „матичину“, чини се да су све три имале итекако добар разлог да буду рађене и приређене, како због аутора, тако и због публике.

Јусуф-Јуса Никшић: Нешто послије I, комбинирана техника

Јусуф-Јуса Никшић: Нешто послије I, комбинирана техника

„Мостарски ликовни израз“ показао је настанак сјајне ликовне сцене која се рађала 70-тих година у Мостару кроз дјела Карла Афана де Ривере, Мирка Кујачића, Мехе Сефића и настављала кроз заштитне знакове ликовности 70-тих година Николу Њирића, Јусуфа Никшића, Владу Пуљића.

Флоријан Мићковић: СкулптураИзложба „Мостарски ликовни круг“ (Ј. Никшић, В. Пуљић, М. Солдо, Н. Њирић, Ф. Мићковић, К. Ледић, С. Пезо, М. Беговић, З. Мелхер (: Melcher), Н. Ацковић, Д. Николић) приказује поједине ауторе као синониме генерација, а тиме и одређеног ликовног схваћања. Она је презентирала ликовну сцену посљедњих двадесетак година прошлог стољећа, а приказана је више пута (Сплит, Београд, Сарајево) као репрезентативан повијесни осврт.

И овај посљедњи увид говори о одређеним важним и врло уочљивим промјенама у мостарској ликовној сцени. Наиме, више од половине представљених аутора припада млађој генерацији која је недавно завршила школовање на Ликовној и Педагошкој академији, и која има своје очите потенцијале у радовима Б. Јовановића, В. Вуге, В. Мићковића, Д. Пехара, те посебно Марија Шуњића и Далибора Николића, младића који показују истинско увјерење и енергију својим радовима. Наравно да су њихов професионални развој и представљање данас тако нужно, везани и за околности које нису посебно повољне; осим обавезног образовног дјела, врло се мало улаже у ликовну културу, о чему свједочи стање наших музеја, галерија, рјешавање статуса самосталних умјетника, атељеа.

Врло важна значајка ове изложбе је и јасни генерацијски дисконтинуитет, којега смо и ранијих година били свјесни, али је сада посебно уочљив. Недостатак средње генерације ликовних умјетника, а тиме и одређених ликовних израза, попут апстракције или енформела, тако својствен управо тој генерацији овдје се посве потврђује. Данас представљени Б. Сесар, С. Пезо и Љ. Рајковић, те М. Беговић чији радови нису изложени, тек су мали дио те генерације, која је требала створити спону између лирског реализма старијих и нових медија којима су окренути млади.

Владимир Пуљић: Сунцокрети у здјели

Владимир Пуљић: Сунцокрети у здјели, уље на платну, 2002.

Без обзира на све чињенице о природним и разумљивим промјенама унутар наше ликовне сцене, не заборавимо вјеројатно најважнији разлог оваквих приказа, а то је умјетност. Она је производ оног здравог, најсвјеснијег и најинтимнијег дјела умјетника, оног који је везан за стваралаштво свих људи његовог времена. Ова изложба оправо показује сусрет једне старе и једне нове концепције времена: старе која се заснива на ономе што је индивидуално, а нова на ономе што је универзално. Обје наравно, без обзира коју особно одабрали, знају да умјетничко дјело не игра тако пасивну улогу да буде само конзумирано – већ има и улогу активирања, у оној мјери у којој потиче спознају и амбиције гледатеља.

Претходна · Садржај · Наредна

Екрем Ханџић: Стари мост [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Задња измјена: 2004-07-10

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Часопис Мост · Мостар · Босна и Херцеговина
Design by © 1998-2008 Харис Туцаковић · Шведска