Мост - Индекс
Мост - Претплата
Мирсад Шишић: На Хутову, уље на платну [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Број 174 (85 - нова серија)

Година XXIX мај/свибањ 2004.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Претходна · Садржај · Наредна

Екрем Моца Диздар
Фадила, жена које (више) нема

Хомаж Фадили Чустовић
Мостар, 5. април 2004. године

Фадила ЧустовићПонедељак је 5. април 2004. године. Зубато прољетно сунце пецка развигорац затомљен у гранама високог растиња, којим некад оплеменише суморност Сутине.

Моје уморно, изгњечено тијело, осакаћено разноразним кемотерапијама и лажним антиоксидансима, којекакве руке спустише на бетонирани, ниски одар, дозвољавајући да ми се проријеђена, новоизникла коса простре, попут маховине, по сјеверозападној ивици намјењеног ми мезара.

Не могу крикнути; сви моји крици су давно одстрањени из мог грла. Ја сам стварно у мезарју сутинскоме, међу бијелим каменим спавачима с којима ћу дијелити сва свакодневља вјечног живота. Осјећам то и видим по хоџи и једном имаму провинцијском, који су се, попут гавранова, надвили надамном, чекајући да, што прије, заврше свој, овоземаљски посао око џеназа-намаза.

Покушавам угаслим очима обгрлити сва лица која зуре у дрвену крлетку, у коју ме оставише милости Божијој или свемиру необухватном.

Међу свим тим сподобама, драгим а и немилим људима и женама, мизантропима и човјекољупцима, у крајобразу мога вјечног почивалишта, овај, не примјећујем моје драге становнике и асимиланте БХ-пријестолнице: Чеду Кисића, Вељу Милошевића, Градимира Гојера, Бисеру Аликадић, Абида Кустурицу, Ивана Кордића, Гертруду Мунитић, Амилу Тафро...

Зашто не могу, међу овим скупом, пронаћи очи Авде Звонића, Браце Андрића, Владе Смољана, окамењених градоначелника, који су, за своје владавине и увијек, прихваћали умјетност као врлину и који су ми давно оплеменили душу својом привлачношћу, гостољубљем и шармом?!

Боже, ако те има (и који ћеш ме, као што овдје кажу, примити у своје дворе и двере), одговори ми зашто, кроз копрену својих видика, не примјећујем свиту боема умјетника, мештара и сплектароша, који су ми се, некад, мотали око ногу и покушавали стегнути руку?. Да, зашто не видим Владу Пуљића, Јусу Никшића, Флоријана Мичковића, Ицу Мутевелића, Анђелка Зеленику, Крешимира Шегу, Алију Цигића, Перу Кожула?. Можда сам им, оваква-никаква, постала више непривлачна, незанимљива и одурна?!. Не, не, јадни, нису засигурно знали за моје умирање...

Под штурим свјетлом прољетног поподнева, у овој опскурној шкатуљи, не могу разазнати да ли ми позоришна завјеса или сутински сфумато скривају Мекрему Вукотић, Татјану Фехер, Хаџију Хаџибајрамовић, Дану Курбалију и Анту Вицана, Хамицу Наметка, Дубравку Шуњић, Тонија Пехара? Можда су, ипак, присутни под својим театарским кринкама, вјешто распоређени на овоме природном минансцену? Или су и њима моји најмилији отказали „представу“, због смрти свог омиљеног харлекина?

2.

Зашто ми се овдје, пред Сјеверном капијом Мостара, не поклонише моји дубровачки господари и господе страдунске: Феђа Шеховић, Ђело Јусић, Луко Паљетак, Младен Главиновић, Милка Подруг-Кокотовић, Јагода Буић? (Њима, некоћ, представљах Алму на Вратима од Пила, подно Минчете и у Градској кавани спрам Кнежева двора).

Подамном се дроби већ давно испричана прича, док сунце над Сутином умире са мном мртвом.

Не видим, поред овог „крајпуташа“, (који ће ми одсад, домом бити) ни ситне очи Мире Бањац и фигуру Тамаре Ђедовић, нити назирем Арсена и Габи, Весну Парун, Алфија Кабиља и драгог Хрвоја Бошњака. Можда су ми моји сакрили телеграме и брзојаве саучешћа и сућути са Кнез Михаилове и Јелачића плаца, да би ми, ваљда, сакрили сузе у оку?

„Увијек све завршава ближе болу“, понавља мој пријатељ Арсен.

Боже, имала сам хиљаду и једну причу, а сада умирем сама. Остављена, напуштена и издана, у слијепој соби свога одра, у потпуном мраку „гдје се сјене роје“.

Гдје ми је Адис, моје мило дијете, мој очињи вид?! Зашто га нису довели овдје, у Сутину, да ме загрли посљедњи пут? Он је једино могао гледати „жену-нико“, жену-наказу и стрпљиво слушати њене приче из уста пуних жући. Утонуо је у мој сан... Прије од оних за које сањах најљепше снове.

Фадила Чустовић (у средини)

Фадила Чустовић (у средини) на отварању картофилске изложбе
Златка Сердаревића: „Народне ношње у БиХ
на старим разгледницама“, 23. јула 1987.

Изгледа да сам приспјела милости Истинитог и да ћу се скоро састати с Њим. Ипак, док повјетарац априлског сутона узноси моју душу на крошње околног дрвећа, у колоплету ликова око мог одра, распознајем драга и одана ми лица, која ме дођоше испратити, у свом шаренилу маски и истина, на колодвору званом Сутина.

Гледам у моју рођаку Дику, која, ипак, дође да се сјенама мојим поклони. Зашто сам била неправедна према тој жени из страха од „превртљиве њежности“ оне којој све поклоних? Дика је са мном проживљавала све моје радости и туге, моју болест, успјехе и шиканирања, раздраганости и љутње... Због ње се данас осјећам као „дама у баршуну“ у овој тамној шкољци, гдје шумови не допиру и у којој чекам крај. За разлику од оних које никад нисам до краја упознала, иако сам их цијели живот вољела и цијела им се давала...

У тамнозеленом одласку сунца, испод смрвљених капака, уз Дикин образ примјећујем Моцу, сликара, којему сам, прије 35 година, уз Меху Сефића и Реихана Демирџића, отворила прву самосталну изложбу. Увијек сам благосиљала његову и Дикину везу и умирем сретна због тога.

Гле, ту је и шармантни господин, који ријетко посјећује сахране и џеназе: Хасо Чустовић, угледни офтамолог, мој рођак, најстарије Шаћирино дијете. Он је моја топла прича о вјечном трајању; човјек великог срца, који је, са изванредном дозом духовитости и хумора, успио, до краја, сачувати ведрину и топлину свога приповједања и проповјести живота.

Са главом и рукама скамењеним, ја сада плачем црним талогом, јер не могу помиловати Сибу и Арифа...

Безуспјешно се отимам мојој окрутности, јер не могу сада и овдје, загрлити моју драгу Фериду Вранић, нити привући себи моју Мерсу Арпаџић, Јелену Хаџић, Дуду Ћосић, мога Вахдета Ћишића, Брацу Пезу, Зију Жмиру и његовог сина...

3.

Моја уста, препуна гњила, не могу захвалити придошлим Единим, Алминим, Дадиним пријатељима...

Боже, зашто ми не дозволиш да се све њихове руке, посљедњи пут, са мојима сплету? Желим, као краљица из свог затвореног круга, заиграти у великом колу, златнијем од оног којег ми некад дариваше за мој рад, а којег давно поклоних (поред осталог) мојој јединој сестрични.

Умирала сам од рака, сама, у отмјености својој, „без престанка“, у хладном стану, као у каквом нездравом дворцу. Цијели живот узгајала сам биљке око свог тијела, чије ми пузавице, на крају, стегнуше врат.

Превара, ипак, има своје међе и границе и ја их, тек сада, дотакох. Смртни напитак свак ће окусити.

Први пут се ником не подређујем да бих ишла тамо камо желим...

Боже, зашто ми не позваше моју Блаженку Цигић, да ме прекрије тоновима Бетовеновог „Ах! Перфида“?

Зашто ми моја мила поетеса, на опроштају, не доведе горостасног Фердинанда Зовку, (који јој, ономадне, поклони бокор ружа), да ми, на крају, одпјева:

„... од свег ти срца фала“?

Зашто ...?

Претходна · Садржај · Наредна

Габријел Јуркић: Стари мост, уље на картону, 1930. [Повећај] Рудолф Хаупт: Стари мост, акварел [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Задња измјена: 2004-07-07

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Часопис Мост · Мостар · Босна и Херцеговина
Design by © 1998-2008 Харис Туцаковић · Шведска